How Google works

Met de subtitel ‘The rules for success in the Internet Century’ publiceerden Eric Schmidt en twee andere Google-medewerkers een boek met daarin de lessen die zij leerden tijdens de opbouw van Google.

In dit boek leggen zij uit hoe technologie de machtsbalans van de bedrijven naar de consumenten bracht. De enige manier voor bedrijven om te slagen is in de ogen van de auteurs het creëren superieure producten en het aantrekken van ‘smart creatives’. Dat zijn medewerkers die zowel creatief, business-gericht als technisch onderlegd zijn.

Google-anekdotes

Het boek behandelt onderwerpen als bedrijfscultuur, strategie, talent, beslissingen nemen, communicatie, innovatie en hoe om te gaan met disruption. Dit alles rijkelijk voorzien van interne anekdotes uit het Google-burelen. Zoals deze: “When Jonathan (een van de auteurs) arrived at Google, one of his first work products was such a plan. Larry Page (een van de Google-oprichters) said the plan was STUPID.”

Antropologisch perspectief

Ik heb het boek nog niet gelezen – dat ga ik doen zodra het in Nederland verkrijgbaar is- maar ik heb al wel de preview doorgebladerd en de presentatie How Google Works bekeken. Het boek is minder ‘multi-layer’ dan de aankondiging pretendeert en de lay-out komt niet echt prettig leesbaar over door het ontbreken van subkoppen en andere manieren om de tekst leesbaar te maken.

Maar het lijkt me toch de moeite van het lezen waard. Alleen al om te lezen hoe Google-mensen over zichzelf en hun bedrijf denken. Vanuit een antropologisch perspectief dus.  😉

Sommige uitspraken die ik vond, zijn me uit het hart gegrepen. Zoals deze:

Businesses should be built on a strong set of strategic principles, not an MBA-style plan that's bound to fail.

 

Meer informatie over het boek, de preview en de verkoopadressen vind je op http://www.howgoogleworks.net.