Van vaardigheden naar tools naar omni-channel

Onze sponsor EPiServer deed begin 2015 uitgebreid onderzoek naar de multi-channel behoeften en obstakels onder marketeers. “Multichannel marketing is overduidelijk prioriteit voor organisaties van alle soorten en maten,” concluderen zij.

95% van de respondenten geeft aan dat een multi-channel strategie, die hen in staat stelt om klanten doelgericht te benaderen, belangrijk is voor hun organisatie.

multi-channeling

Nog ver verwijderd van een omni-channel wereld

Het web staat al vol met artikelen over omni-channel. Het is een opvallende keuze van EPiServer om onderzoek te doen naar multi-channel, dat de eerste stap is in een lange weg naar een omni-channel strategie.

Het rapport stipt kort het verschil aan tussen multi-, cross- en omni-channel. Bij een:

  • Multi-channel strategie ziet de klant verschillende touch points die onafhankelijk naast elkaar bestaan
  • Cross-channel strategie ziet een klant deze meerdere touch points als onderdeel van één merk
  • Omni-channel strategie ervaart de klant juist geen kanalen meer, maar alleen het merk

Terwijl 95% van de marketeers een multi-channel strategie onmisbaar vindt, durft slechts 27% van de respondenten te stellen dat ze in staat zijn om de kanalen waarop hun klanten zich bevinden te tracken.

Volgens dit rapport zijn we dus nog ver verwijderd van een multi-channel wereld, laat staan een omni-channel wereld. Immers, “Omnichannel is Multichannel done right!” aldus John Bowden, Senior VP bij Time Warner.

Veelvoorkomende obstakels

Het rapport analyseert een aantal positieve trends, namelijk dat:

  • De benodigde technologie voor een meer-kanalen strategie steeds meer aanwezig is
  • Het beheer van deze technologie, eenmaal aangekocht, steeds meer bij de marketingafdeling ligt en niet (meer) bij IT

Echter, de technologie is vaak moeilijk te gebruiken. En daarbij claimt maar liefst 46% van de respondenten dat de benodigde vaardigheden voor een meer-kanalen strategie niet aanwezig en moeilijk te verkrijgen zijn.

Eerst vaardigheden, dan pas tools

Om een succesvolle multi-channel strategie, en uiteindelijk een omni-channel strategie, op te zetten en uit te voeren moeten organisaties en freelancers allereerst inzetten op het ontwikkelen van de benodigde vaardigheden. Pas daarna heeft het zin om te investeren in de juiste tools om je strategie te realiseren.

Download het Multichannel Digital Marketing Report 2015 van EPiServer

Word omni-channel expert op het HartmanEVENT!

HartmanEVENT 2015

Je klanten wisselen de hele dag door van kanaal. Maar voor de meeste bedrijven is omni-channeling nog nieuw en experimenteel.

Juist daarom is omni-channel personalisatie het onderwerp van het HartmanEVENT op 8 en 9 oktober 2015. Met presentaties van internationale experts en best practices brengen we je op de hoogte van de laatste trends, ervaringen en inzichten.

Leer wat omni-channeling is en hoe je het wel (en niet!) moet doen op het HartmanEVENT en geef meer waarde aan jouw organisatie en je eigen loopbaan.

Schrijf je nu in en ontvang €100,- korting met de code ‘HARTMAN2015′