Millennials (18-25 jaar) meest kritische webgebruikers

De eerste generatie van ‘digital natives’ doet zijn intrede in de fase van jong volwassenen.

The millennial generation is geboren tussen 1980 en 2000 en is opgegroeid met toegang tot digitale communicatietechnologie. Hierdoor zijn zij een belangrijke gebruikersgroep. Zij starten op dit moment hun loopbaan of zijn bijna afgestudeerd. Sommige van hen kopen hun eerste huis of starten een gezin. Ze gaan meer geld verdienen en ze zijn bekend met online winkelen.

Millennials zijn een populair onderwerp om over te schrijven maar veel stereotyperingen zijn niet onderzocht. De Nielsen Norman Group heeft onderzoek gedaan naar het webgebruik van jong volwassenen. Hier deden 91 participanten aan mee uit  7 verschillende landen (waarvan 6 Westers en Singapore).

Multitasken en tabbladen

Jong volwassenen worden vaak gestereotypeerd als uitzonderlijke multitaskers. Over het algemeen hebben jong volwassenen verschillende activiteiten parallel aan elkaar lopen maar zij voeren deze wel lineair uit in plaats van gelijktijdig.

Opvallend is het gebruik van tabbladen. Jong volwassenen voelen zich zeer comfortabel in het gebruik van meerdere tabbladen tegelijkertijd. Deze manier van informatie verzamelen wordt zowel toegepast bij meerdere losse taken als voor één taak. Hierin verschillen jong volwassenen sterk van een wat oudere doelgroep.

Millennials, tieners en oudere volwassenen

In vergelijking tot een eerder onderzoek onder tieners van Nielsen Norman Group blijken jong volwassenen andere gedragingen te vertonen op het web. Terwijl tieners genieten van sites die interactieve functies, zoals spelletjes, aanbieden houdt een jong volwassene van interactiviteit zolang het een doel dient.

Zij zijn kritischer naar en gevoeliger voor de toon van de website en geven de voorkeur aan content die makkelijk te scannen is. Ook zijn ze sceptischer over de informatie die wordt aangeboden op websites en eisen jong volwassenen meer bewijs voor claims dan tieners.

Een waarneembaar verschil met oudere gebruikers is dat jong volwassenen veel vertrouwen hebben in hun eigen vermogen om te navigeren op (nieuwe) digitale interfaces. Een gevolg hiervan is dat er een hoge foutgevoeligheid is in hun gebruik. Hoewel dit inhoudt dat zij vaak eerst klikken en dan pas vragen gaan stellen, geven millennials zichzelf zelden de schuld als er iets mis gaat.

Social Media

Deze groep staat er om bekend veelgebruikers te zijn van de verschillende social media. Hierbij ligt de focus nog steeds voornamelijk op het onderhouden van relaties met familie en vrienden en niet als platform voor organisaties. Alleen wanneer de informatie echte relevantie heeft, is er de mogelijkheid iets op te bouwen met deze doelgroep.

Met dit onderzoek zijn er geen significante verschillen in gedragspatronen tussen jong volwassenen uit verschillende landen aangetoond.

Lees het complete onderzoek (Engels)