Real Story Group: Digital Workplace & Marketing Technology Vendor Map 2016

Analistenbureau Real Story Group heeft een nieuwe versie gemaakt van hun fameuze ‘metrokaart’. Dit jaar zijn er weer wat veranderingen te zien.

Belangrijkste conclusie van de analisten van Real Story Group is dat geen enkele leverancier alles aanbiedt, ook de zogenaamde ‘suite-leveranciers’ niet. Je zult dus goed moeten kijken wat je nodig hebt en daar de aanbieders bij moeten vinden. Deze metrokaart kan daarbij helpen.

Veel disciplines, geen marktleiders

De metrokaart toont de leveranciers op maar liefst zeven disciplines die allemaal onder de vlag ‘digital workplace’ of ‘digital marketing’ kunnen worden geplaatst:

  • Web Content & Experience management
  • Digital & Media Asset Management
  • Enterprise Collaboration & Social Software
  • Marketing Automation & Social Technology
  • Enterprise Mobile Technology
  • ECM & Cloud File Sharing

Er zijn leveranciers die producten voor meerdere van die disciplines aanbieden, maar volgens Real Story Group heeft geen van die leveranciers een marktaandeel groter dan 5%. Zij waarschuwen dan ook voor de claims van leveranciers die beweren ‘marktleider’ te zijn.

Geen ‘one tool for all’

Geen van de partijen in deze Vendor Map biedt alle zeven disciplines. Microsoft biedt vier disciplines, maar houdt zich verre van digitale marketing. IBM en OpenText bieden elk vijf disciplines, Oracle biedt als enige producten voor alle 6 disciplines en Adobe met drie disciplines bieden wel producten in digitale marketing, maar dan vooral met innovatieve producten die zij hebben gekocht en niet zelf ontwikkeld.

Dat een leverancier meerdere disciplines aanbiedt, betekent nog niet dat het daarmee ook het beste product is op al die disciplines. Kijk dus vooral naar de toepassing – en de referenties! – van de aangeboden producten.

Bekijk de Real Story Group Vendor Map 2016