Digitale werkomgeving is nog niet mobiel

De digitale werkomgeving is nog niet zo mobiel als de hypes over de ‘always on’ medewerker en ‘mobiel-only’ of ‘mobile first’ ons doen geloven.

Uit haar recente onderzoek concludeert analistenbureau Real Story Group dat organisaties nog maar aan het begin staan van een mobiele digitale werkomgeving. Het fundament van een digitale werkomgeving zou moeten bestaan uit een op de medewerker gerichte set van toepassingen voor sociale ‘collaboration’. Door die toepassingen ook aan te bieden voor de ‘mobiele’ medewerker zou moeten bijdragen aan de adoptie van de digitale werkomgeving.

Met name e-mail mobiel toegankelijk

De resultaten van het onderzoek maken duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is.

  • E-mail is de enige toepassing die in bijna alle organisaties mobiel wordt aangeboden.
  • Communicatietoepassingen als Instant Messaging (59%) en de lijst van medewerkers (54) zijn nummer 2 en 3 in de lijst.
  • Minder dan de helft van de organisaties maken het mogelijk om documenten mobiel te bekijken (48%) of om online te discussiëren (47%).
  • Slechts een op de zeven organisaties (14%) biedt al deze toepassingen ook mobiel aan.

Mobile enabled digital workplace

Mobiel aangeboden applicaties voor social-collaboration in organisaties. Bron: RSG Survey, 2016

Limited Levels of Mobile-Enablement

At first blush, these limited mobile-enablement numbers seem surprising inasmuch as…

  • Almost all social-collaboration applications come with a companion mobile app and
  • Vendors have been trying to sell narrow but focused mobile-collaboration add-ons (e.g., Jive Daily / Chime )

Wat houdt ons tegen?

Deze uitkomsten zijn vrij verrassend, want veel leveranciers van sociale collaboration tools bieden ‘out of the box’ mobiele apps aan. Dus aan de beschikbaarheid van de technologie ligt het niet. Waaraan dan wel? Volgens Real Story Group:

  • richten sommige organisaties zich bij mobiele toepassingen alleen op specifieke rollen en processen, zoals sales-informatie voor verkopers,
  • hebben medewerkers geen trek om ‘yet another mobile app’ (ook wel YAMP) te downloaden op hun toch al overvolle smartphone,
  • blokkeren zorgen over security de organisatiebrede mobiele toepassing,
  • zijn veel ‘legacy’ applicaties helemaal nog niet geschikt voor mobiel (denk aan het gebrek aan een ‘responsive’ presentatie).

Vraag de onderzoeksresultaten op

Lees meer over het onderzoek