Flinke verschuivingen in Gartner WCM Magic Quadrant

De nieuwste WCM (web content management) Magic Quadrant van Gartner toont enkele flinke verschuivingen, met afvallers, winnaars en verliezers.

Analistenbureau Gartner merkt fijntjes op dat ‘digitalization’ zowel kansen als verwarring schept voor organisaties die een nieuw systeem kiezen voor hun web content management (WCM) om daarmee de effectiviteit van hun digitale business-strategie een stap vooruit te brengen.

Gartner Magic Quadrant WCM 2016

De Magic Quadrant van Gartner biedt niet zozeer een evaluatie van de WCM-tools maar van de organisatie achter die tools. Het beoordeelt WCM-leveranciers op twee criteria: ‘Completeness of vision’ en ‘Ability to execute’. Op basis daarvan worden ze ingedeeld als ‘Leader’, ‘Challenger’, ‘Visionary’ of ‘Niche player’.

Benelux en Europa goed vertegenwoordigd

De Benelux is ook dit keer weer sterk vertegenwoordigt met het Nederlandse GX en Hippo en de van oorsprong Nederlandse partij SDL (voorheen Tridion) en het Belgische initiatief Drupal (Acquia). De helft van de leveranciers komt uit Europe of heeft Europese roots. Deze CMS’en krijgen langzamerhand voet aan de grond in de VS waar organisaties op zoek zijn naar alternatieven voor ‘dinosaurussen’ Vignette en Interwoven.

Afvallers

HP en Microsoft zijn de grote afwezigen in de WCM MQ 2016. Microsoft was in 2015 al gedegradeerd naar ‘niche player’ en is nu helemaal verdwenen. HP heeft met de verkoop van al haar ECM-producten (HP Teamsite, HP MediaBin, etc.) in april dit jaar volledig afstand gedaan van deze markt, dus dat het bedrijf daarmee uit de WCM MQ verdween kon voor niemand een verrassing zijn.

Leaders

Leiders presteren volgens Gartner uitstekend met hun huidige visie en zijn een prima keuze voor de nabije toekomst. Sitecore en Adobe staan weer dicht bij elkaar en daar is Acquia (Drupal) dichterbij gekropen. IBM, Oracle en EPiServer staan net als vorig jaar in het leiderskwadrant.

Challengers

In 2015 waren er opvallend genoeg geen ‘challengers, maar dit jaar zijn er maar liefst vier: SDL (Tridion) dat is ‘gedegradeerd’ van leider. Ditzelfde lot is OpenText overkomen, ondanks of misschien dankzij hun overnames van niet bepaalde de modernste producten in de WCM-/ECM-markt. Progress (v/h Telerik) is van niche player naar challenger gegaan en het Tjechische Kentico is als debutant ook in deze categorie terecht gekomen.

Visionaries

‘Visionaries’ zijn leveranciers die snappen waar de WCM-markt naartoe gaat, maar ze weten dit nog niet goed naar hun hand te zetten. Volgens Gartner althans. Deze lijst bestaat ook dit jaar weer uit Automattic (WordPress), CrownPeak en CoreMedia. En het en het Nederlandse Hippo staat nu ook in dit quadrant na eerst als niche player te zijn geoormerkt.

Nice players

De ‘Niche players’ richten zich vrij succesvol op een klein segment van de markt of hebben geen enkele focus en weten zich niet door innovatie of prestatie te onderscheiden van de concurrentie.

Tot deze categorie behoren GX Software, e-Spirit, Squiz en eZ Systems.

HartmanGIDS

De meeste van de in de Gartner Magic Quadrant WCM genoemde CMS’en vind je ook in de HartmanGIDS. Hier vind je meer details en zie je beter of het product in het scenario van je organisatie past.

Download de gratis versie van het rapport

De Gartner Magic Quadrant WCM 2016 is zeker de moeite waard wat betreft de ‘Strengths’ en ‘Cautions’ van de diverse leveranciers die Gartner noemt. Dit zegt veel meer over de toepasbaarheid van het CMS dan de positie in een van de vier gebieden van die magische kwadrant.

Je kunt het rapport kopen voor $ 1.995,-, maar ook ‘gratis’ – waarbij je je contactgegevens invult – krijgen van een van de WCM-leveranciers, zoals HippoEPiServer en Sitecore.