7 hardnekkige doodzonden in Intranet-ontwerp

Intranet-tools komen en gaan, maar slechte gebruikersinterfaces van een intranet blijven soms jaren plakken. Met alle schadelijke gevolgen van dien.

Een slechte gebruikersinterface doet afbreuk aan de productiviteit van de organisatie, verlaagt het moreel van het personeel en verhoogt de kosten voor een organisatie. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan fouten die medewerkers maken omdat zij verkeerd zijn geïnformeerd of de informatie niet konden vinden.

design

Foto door Edho Patrama https://unsplash.com/@edhoradic

Kara Pernica van de Nielsen Norman Group heeft 17 jaar ervaring in intranetontwerp samengevat in een artikel over de zeven doodzonden van intranet design.

1. Slechte zoekresultaten kosten medewerkers een hoop tijd
Hoewel de meeste intranetten een zoekfunctie hebben en resultaten terugkoppelen, bieden zij geen garantie op succesvolle zoekfunctionaliteit. Sterker nog, veel content blijft verborgen voor de zoekfunctie. Bijvoorbeeld doordat de content is opgeslagen in gebieden waar de zoekfunctie niet in kijkt, of er slecht gebruik is gemaakt van tags. De intranet-zoekopdracht laat zo niet de meest relevante resultaten zien.

2. Content verstoppen in silo’s vervreemdt medewerkers van elkaar
Content in een silo, of afgeschermde content, is moeilijk te ontdekken of te vinden. Er zijn verschillende mogelijkheden waarop content kan zijn afgeschermd:
• niet toegankelijk via zoekfunctie
• niet aanwezig in globale navigatie of subnavigatie
• verborgen op basis van de rol van de gebruiker, door personalisatie
• beschermd door een login wall

3. Slechte visuele lay-out door gebrek aan strategie
Intranet-teams zijn vaak onderbezet en onderhevig aan de invloed van politieke spelletjes. Degene met de grootste portemonnee bepaalt welke content groter, hoger en helderder verschijnt. Hierdoor ontbreekt het designs vaak aan een doordachte lay-out strategie, duidelijke hiërarchie en visuele aantrekkingskracht. Dit zorgt ervoor dat het niet duidelijk is welke informatie relevant is en belangrijke aankondigingen eruit zien als advertenties. Uiteindelijk verspillen medewerkers tijd en missen zij belangrijke informatie.

4. Onleesbare tekst kost medewerkers teveel moeite
Mooie, modern uitziende tekst hoeft niet onleesbaar te zijn. Toch komt het vaak voor dat er een dunne, licht grijze tekst op een witte achtergrond wordt gebruikt. Daarnaast worden intranetten tegenwoordig op veel verschillende devices gebruikt, waardoor de tekst er op elk apparaat anders uit kan zien. Zeker in helder zonlicht kan het moeilijk zijn om tekst met een laag contrast te kunnen lezen.

5. Aankondigingen en promoties die eruit zien als externe advertenties worden genegeerd
Banner blindness bestaat al zo lang als het internet oud is. Mensen kijken meer naar advertenties die overeenkomen met de stijl van de website waarop zij geplaatst zijn. Daarom moeten belangrijke aankondigen en promoties door de eigen intranet-designers worden geplaatst en niet door een speciaal brandingteam.

6. Verdwenen globale navigatie geeft het gevoel van gebrek aan controle
Het komt nog al te vaak voor dat globale navigatie verdwijnt als gebruikers doorklikken. De oorzaak hiervan is een gebrekkige contentstrategie en onvolledige informatie-architectuur. Pagina’s en subsites hangen aan elkaar met het zijden draadje van de crosslink. Een klik op de link leidt de gebruiker door naar een visueel compleet andere wereld waarop de hoofdnavigatie van het intranet ontbreekt. Daarnaast wordt er regelmatig gebruik gemaakt van ‘progressive disclosure’, waarbij bepaalde onderdelen van de interface pas tevoorschijn komen wanneer de gebruiker er om vraagt. Het gaat echter fout wanneer de globale navigatie van het scherm verdwijnt. Het geeft de gebruiker een gevoel van gebrek aan controle.

7. Links die alleen content BELOVEN prikkelen niet om door te klikken
Het tonen van alleen een link nodigt de gebruiker niet uit om door te klikken. Het is belangrijk om de medewerker al in de link waardevolle informatie geven over wat er zich achter de link bevindt.

Doe het zelf!

Kijk je intranet eens na op deze zeven hoofdzonden en werk aan een verbetering. Heb je hulp nodig? Onze experts geven graag advies met een volwassenheidsanalyse, een contentstrategie, een betere informatie-architectuur en een in de organisatie ingebedde governance.

Lees het volledige artikel van Kara Pernica op nngroup.com