6 trends voor Europese marketers in 2017

Na een roerig jaar vroeg CMO.com een aantal senior marketeers welke trends zij zien voor 2017.

In 2016 was er wereldwijd veel verandering en turbulentie. Burgers, consumenten en medewerkers hebben laten zien dat zij niet langer vertrouwen hebben in de gevestigde personen, autoriteiten en organisaties. Dit is iets dat marketeers niet zomaar kunnen negeren.

6 trends voor Europese marketeers

De trends die de bevraagde senior marketeers voorzagen, zijn te verdelen in drie categorieën: social, technologie en   marketing.

  1. De kracht van ‘brand purpose’ – organisaties moeten nu meer dan ooit hun werkelijke betekenis duidelijk maken.
  2. Nieuwe technologie wordt ‘mainstream’ – dit jaar zal veel technologie praktische toepassingen vinden, denk aan augmented en virtual reality.
  3. Kunstmatige intelligentie en bots krijgen voet aan de grond – deze technieken worden meer en meer ingezet in de klantinteractie.
  4. Marketing automation wordt de motor achter personalisatie – marketeers moeten leren om deze techniek optimaal in te zetten.
  5. Meer in eigen beheer – organisaties gaan zelf meer content ontwikkelen en minder contentwerk uitbesteden.
  6. De roep om talent – het vak marketing verdwijnt niet, maar heeft wel dringend behoefte aan meer strategische marketeers.

Interviews met senior marketeers

Het artikel leidt ook naar een aantal interviews met interessante senior marketeers die in dit onderzoek zijn bevraagd, zoals John Allert, McLaren Technology Group; Simon Carter, Fujitsu; Nihal Pekbeken, Rated People (formerly at Ticketmaster UK); Craig Hepburn, TATA Communications (formerly at Nokia); Blake Cahill, Philips; Julia Porter, Direct Marketing Association (formerly at Guardian News and Media); and Denise Kuschewski, TNT.

Lees het Engelstalige artikel van CMO.com


WEES EEN STRATEEG!

Wil je leren hoe je een digitale strategie maakt die aantoonbaar succesvol is? Het Contentstrategie spelpakket helpt je met een concreet stappenplan en diverse best practices.

spelpakket

Bestel het spelpakket Contentstrategie