5 manieren waarop dashboards waarde kunnen toevoegen aan je digitale werkomgeving

Met dashboards is het mogelijk om een grote hoeveelheid data, afkomstig uit verschillende bronnen, op één plek te presenteren. Die plek kan de digitale werkomgeving zijn.

Met de toegenomen nadruk op consistente user experience (UX) zijn dashboards extra aantrekkelijk. Daarnaast hebben dashboards ook de mogelijkheid om een belangrijke rol te spelen in betere besluitvorming op basis van data.

3b961cd

Volgens StepTwo bestaan er verschillende manieren waarop dashboards waardevol kunnen zijn in de digitale werkomgeving, zoals:

  • ingang voor verschillende systemen;
  • processen verbeteren door weggestopte data meer zichtbaar te maken;
  • heterogene data samenbrengen op één plek;
  • helpen in het aanmoedigen van het gedrag van gebruikers;
  • communiceren van organisatie-KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren);
  • digitale transformatie ondersteunen.

Op meer granular niveau kunnen specifieke designs en functies ook bijdragen aan de waarde van dashboards zelf. Kijk maar naar de volgende voorbeelden.

Digitale transformatie ondersteunen bij Anthony Veder

Deze digitale werkomgeving won de Platinum Intranet and Digital Workplace Award in 2016.

A dashboard from the Bridge which helps to manage vessels at Anthony Veder. Screenshot appears courtesy of Anthony Veder.

Anthony Veder, een Nederlandse rederij gebruikt het dashboard om de complexiteit van veel logistieke uitdagingen inzichtelijker te maken.

  • Skype for Business werd geïmplementeerd om instant-messaging mogelijk te maken
  • Box werd gebruikt om samenwerking mogelijk te maken
  • Een op maat gemaakt dashboard, The Bridge, laat data van verschillende interne en cloud-based systemen zien aan de werknemers, zodat ze altijd bij de benodigde real-time data kunnen komen.

Per dag werd er een tijdwinst van 30 minuten per werknemer geboekt, naast de compleet nieuwe manier van werken.

KPI’s communiceren bij Goldcorp

The Goldcorp intranet homepage prominently displays a dashboard of organisational KPIs. Screenshot appears courtesy of Goldcorp.
Het intranet van Goldcorp laat op het dashboard de KPI’s van de organisatie zien.

KPI’s kunnen een duidelijke boodschap overbrengen aan medewerkers met betrekking tot de bedrijfsstrategie en prioriteiten. Daarnaast helpen ze om bij te houden in hoeverre er succes wordt geboekt en helpen ze medewerkers om focus aan te brengen op bepaalde organisatiedoelstellingen.

Goldcorp, een mijnbouwbedrijf uit Canada, creërde een intranet met een permanent aanwezig onderdeel: “Goldcorp at a glance”. Op deze manier kunnen medewerkers in één oogopslag zien wat de belangrijke werkdoelen zijn en welke statistieken op dat moment relevant zijn.

Lees het artikel van StepTwo over dashboard in digitale werkomgevingen

Nu jullie!

Laat je inspireren door bovenstaande voorbeelden en bedenk op welke manier een dashboard je digitale werkomgeving kan verrijken.

Vergeet daarbij niet om een heldere informatiestrategie te ontwikkelen.


HANDBOEK CONTENTSTRATEGIE

Handboek Contentstrategie

Meer uitleg bij het zelfstandig ontwikkelen van een contentstrategie vind je in het Handboek Contentstrategie. Met praktische richtlijnen, best practices en trends en inzichten van internationale experts.

In dit handboek wordt elke stap in het contentstrategiespel duidelijk uitgelegd, met voorbeelden en tips. Dit maakt het een onmisbaar instrument bij elk digitaal project. Het handboek combineert de theorie met diverse praktijkvoorbeelden van Burberry’s, Moo, Gov UK, Rijksmuseum, FBTO, de Bijenkorf en andere organisaties.

 vanaf € 25,- (excl. BTW) | e-book, paperback, spelposter, spelkaarten | meer informatie