7 Plekken die waarschijnlijk te weinig aandacht krijgen in jouw digitale werkomgeving

Het concept ‘digitale werkomgeving’ heeft in 2016 echt voet aan de grond weten te krijgen. De terminologie is overal terug te vinden. Maar in de praktijk blijft de concrete ontwikkeling van digitale werkomgevingen nog in de kinderschoenen staan.

Digitale teams  houden zich momenteel voornamelijk bezig met grote onderwerpen als strategie, governance, usability en user experience, zoek & vind, integratie, mobile, big data en verandermanagement. Minder opvallende onderwerpen worden nogal eens over het hoofd gezien.

http://www.pre-tend.com/wp-content/uploads/2015/02/ostrich-head-in-sand-Ostriches-not-stick-its-head-in-the-sand-when-in-danger.jpg

Deze zeven onderwerpen vallen volgens CMSwire het meest op:

  1. Toegankelijkheid
    Voor veel DW-teams is toegankelijkheid belangrijk, maar heeft het geen prioriteit. Dit heeft voornamelijk te maken met de mindset. Toegankelijkheid wordt nogal eens gezien als formeel gedoe, een noodzakelijk kwaad. Terwijl in werkelijkheid toegankelijkheid net zo goed met usability te maken heeft.
  2. Geluidskwaliteit
    Bedrijven besteden vaak een hoop aandacht aan de visuele kant van digitale werkomgevingen en content. Helaas krijgt geluidskwaliteit hierdoor echter te weinig aandacht. Goede audio is noodzakelijk. Wanneer iemand niet is te verstaan is het lastig om een videoconferentie te organiseren of worden video’s niet bekeken. Goed geluid is net zo belangrijk als een mooie interface.
  3. Information and Data Management
    Informatiemanagement is een brede term die meestal onder governance valt. Oftewel: saai, maar noodzakelijk kwaad. Toch is het belangrijk dat al het benodigde beleid, informatie en data geregeld is, voordat er wordt gekeken naar digitale oplossingen.
  4. Externe kanalen
    Toegang tot externe kanalen is erg belangrijk in je digitale werkomgeving. Externe kanalen zijn misschien meer gericht op extern publiek, maar kunnen waardevolle content bevatten voor interne stakeholders. Ook maakt integratie van externe kanalen het makkelijker voor medewerkers om naar buiten toe met de markt te communiceren.
  5. Overeenstemming met de fysieke werkomgeving
    Er is een hoop winst te behalen in de samenwerking tussen de digitale werkomgeving en sensors, mobiele devices en allerlei ‘smart’ technieken.
  6. Wearables
    Ook al mag Google Glass zijn geflopt, dit hoeft niet te betekenen dat alle wearables uit beeld zijn. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van Apple watches, Virtual Reality en bijvoorbeeld fitness trackers. Misschien dat er dit jaar vooruitgang wordt geboekt op dit gebied.
  7. Het bereiken van ambulante werknemers (ENBADs)
    Employees Not Based At Desks (ENBADs) worden over het algemeen genegeerd door digitale kanalen en diensten. Medewerkers die geen toegang hebben tot een terminal kunnen in de praktijk slecht gebruik maken van de digitale werkomgeving in vergelijking met de kenniswerkers die wel een eigen bureau hebben. Deels heeft dit te maken met logistiek, maar ook komt het door de mindset van de aanbieders van digitale werkomgevingen, die deze doelgroep niet goed in het vizier hebben.

Steek jij je kop niet in het zand?

informatiestrategieINFORMATIESTRATEGIE

Wij helpen de organistiedoelstellingen te vertalen in een informatiestrategie met concrete prestatie-indicatoren. Door de prestaties continu te meten wordt de informatiestrategie steeds meer geoptimaliseerd.

meer over informatiestrategie