De digitale werkomgeving radar van 2017

De digitale werkomgeving is geen statische bestemming. Tussen alle veranderingen is het soms lastig om te zien wat nú de meest dringende behoeftes zijn en tegelijkertijd de nabije toekomst in de gaten te houden. De Digital Workplace Radar helpt je daarbij.

Volgens StepTwo ontwikkelt de digitale werkomgeving zich op verschillende tempo’s tegelijkertijd. Sommige technologieën ontwikkelen zich in rap tempo, terwijl andere schijnbaar stil staan. In elk geval is het duidelijk dat onze werkwijze de komende jaren radicaal zal veranderen.

digital-workplace-radar-2017

De Digital Workplace Radar houdt bij in hoeverre bepaalde technologieën en onderwerpen:

  • landing: huidige prioriteiten en projecten
  • circling: komen eraan op korte termijn
  • in flight: meer op de lange termijn en meer speculatief

De verschillende ontwikkelingen worden gepositioneerd langs een continuum dat loopt van puur fysiek tot volledig digitaal.

Landing

De verschuiving naar flexibele werkplekken is al een tijdje onderweg wordt ondertussen voor lief genomen.

  • Intranetten: meerdere keren als ‘dood’ afgeschreven, maar intranetten hebben hernieuwde energie gevonden. In 2017 zullen nieuwe moderne intranetten worden opgeleverd met meer mogelijkheden dan ooit tevoren.
  • Cloud: in bijna elke industrie is men tegenwoordig ‘cloud friendly’. Dit heeft voor een enorme verschuiving gezorgd in de manier van werken van organisaties.
  • Social: onder andere door de verschuiving naar de cloud heroverwegen organisaties sociale- en samenwerkingstools die meer kunnen dan alleen ‘delen’.
  • Design: nieuwe zienswijzen zoals design-thinking hebben hun weg gevonden in de bedrijfsvoering en zullen het denken en plannen gaan domineren.

Circling

Deze ontwikkelingen staan al een tijdje in de wacht en zijn interessant voor de nabije toekomst.

  • Mobile: hoewel smartphones en tablets onze persoonlijke levens domineren, heeft het mobiele denken nog niet de overmacht in de bedrijfscultuur. Er is wel een groeiend bewustzijn van het feit dat alleen responsief design niet genoeg is.
  • Search: het strategisch belang van zoekmachines wordt steeds duidelijker. Het lijkt erop dat de zoekfunctie eindelijk de aandacht gaat krijgen die het verdient.
  • Bots: voor velen een verrassing, maar bots staan in de belangstelling van een hoop ondernemingen. Siri, Now, Cortana en Alexa, om maar een paar namen te noemen bieden een totaal verschillende interface en user experience. En daar is vraag naar. Toch staan de meeste ontwikkelingen op dit gebied nog in hun kinderschoenen.
  • Employee experience: net zoals user experience (UX) en customer experience (CX) groeit het bewustzijn dat employee experience (EX) óók belangrijk is en om meer gaat dan alleen het voorzien in tools en voorzieningen.

In flight

Leiders en denkers blijven graag fantaseren over de toekomst, maar het kan nog wel even duren voordat deze onderwerpen daadwerkelijk binnen handbereik zijn:

  • VR/AR: virtual reality en augmented hebben hun weg naar de consument weten te vinden, maar worden nog amper toegepast in het bedrijfsleven.
  • IoT: het ‘internet of things’ zal uiteindelijk alle devices in de werkomgeving met elkaar gaan verbinden, waardoor voormalig ‘domme’ hardware opeens de beschikking heeft over intelligentie. Dit zal een nieuwe dynamiek brengen op de werkvloer tussen mensen en technologie.
  • AI: artificial intelligence krijgt momenteel een hoop publiciteit, voornamelijk door het succes van Watson van IBM. Voor het bedrijfsleven kunnen een hoop toepassingen worden bedacht, maar het blijft gissen naar de daadwerkelijke impact op de werkvloer.
  • Deep text: dit nieuwe werkveld is gebaseerd op tekstanalyse, search én AI en helpt structuur te scheppen in ongestructureerde informatie. Lees voor meer informatie over deze nieuwe praktijk Deep Text van Tom Reamy.

Hoe creëer jij overzicht in de chaos van alle veranderingen?

Om goed om te kunnen gaan met constante verandering is het belangrijk om een stevige informatiestrategie te hebben. Dit handboek helpt je daarbij. Het geeft een helder overzicht van de stappen die gezet moeten worden, om je te helpen structuur aan te brengen en niet overspeld te worden door alle mogelijkheden.


HANDBOEK CONTENTSTRATEGIE

Handboek Contentstrategie

Meer uitleg bij het zelfstandig ontwikkelen van een contentstrategie vind je in het Handboek Contentstrategie. Met praktische richtlijnen, best practices en trends en inzichten van internationale experts.

In dit handboek wordt elke stap in het contentstrategiespel duidelijk uitgelegd, met voorbeelden en tips. Dit maakt het een onmisbaar instrument bij elk digitaal project. Het handboek combineert de theorie met diverse praktijkvoorbeelden van Burberry’s, Moo, Gov UK, Rijksmuseum, FBTO, de Bijenkorf en andere organisaties.

 vanaf € 25,- (excl. BTW) | e-book, paperback, spelposter, spelkaarten | meer informatie