Vergeet niet waar het écht om draait in digitale transformatie

Hoe komt het dat managers zo vaak de basis uit het oog verliezen als het gaat om de digitale business? Volgens Sloan Review zijn er twee hoofdoorzaken aan te wijzen. 

Managers verliezen vaak uit het oog waar het echt om draait. De snelle verandering van de digitale business zorgt ervoor dat essentiële zaken over het hoofd worden gezien

Back to basics

  1. het is niet moeilijk om de essentiële zaken over het hoofd te zien in een vakgebied dat zo snel verandert en zo gefocust is op het nieuwste en het beste. Een voorbeeld: rekenkracht, opslagcapaciteit en netwerksnelheid verdubbelen elke 9 tot 18 maanden. Daardoor worden er continu nieuwe tools en platforms ontwikkeld. Kijk maar naar Uber of Slack. Beide zijn net acht jaar oud, maar hebben enorm veel invloed gehad op hoe er wordt gewerkt.
  2. Het helpt ook niet mee dat de verantwoordelijkheid voor de digitale business vaak verhuist naar elders binnen de organisatie. Waar de verantwoordelijkheid eerst lag bij de CIO (chief information officer) of de CDO (chief digital officer), komt het steeds vaker voor dat de verantwoordelijkheid wordt neergelegd bij degene die over marketing of HR gaat. In die tak van organisaties heeft men vaak weinig ervaring met leiding geven in een digitale omgeving. Veel nieuwe executives hebben het daarom moeilijk met leiding geven aan nieuwe digitale projecten.

De drie business basics die het meest worden vergeten door managers zijn:

  1. Vergeet de business case niet.
    Vaak zijn managers zo gefocust op de technische kant van de digitale business dat ze vergeten waarom zij überhaupt erbij betrokken zijn, namelijk het verbeteren van de manier waarop het bedrijf werkt. Technologie is daar slechts een onderdeel van. Het gaat er in de eerste plaats om dat de nieuwe technologie tot meer effectiviteit leidt. Managers kunnen vaak niet duidelijk verwoorden waarom er geïnvesteerd moet worden in bepaalde technologie, maar hebben tegelijk het idee dat ze zich met van alles en nog wat moeten bezighouden. Wanneer je een nieuw initiatief start is het noodzakelijk om zeker te weten waarom je dat doet en wat de doelen van de organisatie zijn.
  2. Steun vanuit de top is de sleutel voor succes.
    Alle managers moeten digitale managers worden! Het is naïef om te denken dat je geen digitale manager bent wanneer je niet direct betrokken bent in een technologische functie. Managers moeten begrijpen het geheid fout gaat wanneer alle verantwoordelijkheid voor de digitale business wordt afgedragen aan de techneuten. Het is veel eenvoudiger om executives te leren wat zij moeten weten over de digitale business, dan techneuten binnen de organisatie leidinggevende capaciteiten aan te leren en ze de strategische inzichten te verschaffen die ze nodig hebben om effectief leiding te kunnen geven aan de digitale business.
  3. Maak het mogelijk voor je medewerkers om te presteren door ze te ondersteunen.
    Digitale business initiatieven worden niet succesvol puur omdat er een mandaat is gegeven vanuit de top. Je kunt niet van je medewerkers verwachten dat ze betrokken raken in de digitale business, zonder daar iets tegenover te stellen. Ze hebben meestal niet genoeg tijd of kennis om zelfstandig uit te zoeken hoe ze op een andere manier moeten gaan werken en in hoeverre die veranderingen passen bij hun functieomschrijvingen. Managers moeten hun medewerkers de kans geven om ook succesvol te kunnen zijn. Dat kan op de volgende manieren.

    • Ten eerste moeten medewerkers adequaat worden opgeleid om op een effectieve manier aan de slag te gaan met de nieuwe digitale processen.
    • Daarnaast moeten medewerkers de tijd en de ruimte krijgen om zich aan te passen. Medewerkers voelen zich vaak vertrouwd bij een bepaalde werkwijze en hebben tijd nodig om die aan te passen. Geef ze die tijd en de benodigde hulpbronnen om bijvoorbeeld een nieuw systeem aan te kunnen leren.

 

Heb jij het overzicht nog?

informatiegovernance

Wij hebben een methodiek ontwikkeld die je snel en transparant brengt naar een hoger niveau van informatiemanagement.

Na een volwassenheidsanalyse van je organisatie adviseren wij over de te nemen maatregelen en begeleiden wij je in het optimaliseren van de informatiegovernance


EIM levenscyclus

Ook hebben wij de informatiemanagement levenscyclus gevisualiseerd in een handige poster.

Dit is een praktisch instrument om de stappen in een informatiemanagement project te bespreken binnen je projectteam en met andere betrokkenen.

Bekijk de poster EIM Levenscyclus