Transform – Gerry McGovern's gids voor digitale rebellen

Contentgoeroe Gerry McGovern’s laatste boek Transform is een manifesto voor digitale transformatie. En het biedt ook een concrete methodiek om de transformatie te realiseren.

 

Transform

Digitale transformatie

Het boek begint met uit te leggen voor wie het is bedoeld: “Are you an optimist? Are you a rebel? Do you think that because of digital technology, power is shifting away from organizations towards citizens and customers? Are you a digital change agent? Do you want to transform your organization? Then this book is here to help you.”

Met dit boek wil Gerry iedereen helpen die een digitale verandering teweeg wil brengen in de organisatie. Dat is nogal een belofte. Gerry waarschuwt te lezer dat het geen gemakkelijke reis wordt en dat er verzet zal zijn. Dit zet direct de toon voor het boek. Die is ‘op z’n Gerry’s’ confronterend, direct en een spervuur van stellingen en voorbeelden.

Transformatie in de praktijk

Het boek begint met een praktijkvoorbeeld van de WHO (World Health Organization) die in 2014 werd geconfronteerd met de Ebola-epidemie en daar leerde dat de klassieke manier van informatie verstrekken niet effectief was. Gerry beschrijft hoe deze organisatie een digitale strategie ontwikkelde die was gebaseerd op wat het werkelijk opleverde (‘outcome’) en niet hoeveel informatiepagina’s er werden geproduceerd (‘output’).

Het boek geeft nog meer praktijkvoorbeelden van onder andere Cisco, een Noorse spaarbank, de Noorse kankerorganisatie en de Liverpool City Council waar Gerry zelf advies gaf. Maar Gerry beschrijft ook voorbeelden uit diverse artikelen en onderzoeken. Dit maakt het boek in mijn ogen extra waardevol.

Toptaken: van ‘output’ naar ‘outcome’

Gerry haalt het ene na het andere onderwerp aan: cultuur, millenials, de macht van de consument, het verzet van top management, de revolutie op de werkvloer, de afbreuk aan vertrouwen bij consumenten en medewerkers, het houdt niet op. Dit maakt het een heus manifesto.

Maar dan op een gegeven moment begint Gerry over ‘zijn’ toptakenmethodiek. Aanvankelijk als hij pleit voor ‘digital workspace’ als vervolg op de ‘digital workplace’ en het belang van een taakgebaseerde architectuur. Een hoofdstuk later verwijst hij naar zijn toptakenonderzoek voor de EU en na een hoofdstuk dat de naam ‘big data’ draagt – maar daar eigenlijk niet over gaat – zitten we helemaal in Gerry’s uiteenzetting van de toptakenmethodiek. De overgang van ‘manifesto’ naar dit deel van het boek doet wat gekunsteld aan. Al is dit tweede deel zeker niet minder waardevol.

Conclusie

Dit boek is zeker de moeite waard voor iedereen die iets wil weten over digitale transformatie vanuit het informatieperspectief. Het ‘manifesto’-deel is inspirerend en goed geschreven zoals we van Gerry gewend zijn. Het tweede deel over toptaken is voornamelijk een herhaling van zijn eerdere boek The Stranger’s Long Neck en zijn What Really Matters artikel . Wat mij betreft had Gerry dit deel achterwege kunnen laten.

Zie het tweede deel dus maar als een herhaling – of een introductie – van de door Gerry bedachte methodiek van toptaken. Daarmee is het boek zeker interessant om cadeau te doen aan collega’s om te laten zien dat transformatie niet eng is en ook heel concreet en ‘klein’ kan zijn. Met een meetbaar resultaat, laten we dat niet vergeten.

De vele bronvermeldingen zijn een andere plus van dit boek. Gerry is zeer grondig te werk gegaan en heeft een indrukwekkende verzameling bronnen geraadpleegd en die ook na bijna elk hoofdstuk bij elkaar gezet. Met een verwijzing naar een URL waar mogelijk. Daarmee is het wat mij betreft een naslagwerk dat bij geen enkele informatieprofessional in de (digitale) boekenkast mag ontbreken.

Ik zeg: 4 sterren! (van de 5)

Meer informatie over ‘Transform’ 

Koop het boek voor 6 USD (e-book) of 12 USD (paperback)

Wat is jouw digitale score?

Gerry heeft een online benchmark ontwikkeld waarin je je eigen organisatie kunt scoren op de culturele aspecten van digitale transformatie. De benchmarkt scoort op het perspectief vanuit klanten, medewerkers en management. Daarmee krijg je inzicht in de ‘blinde vlekken’ en weet je welke je acties je moet ondernemen.

Deze Digital Transformation Score is gratis. Met de betaalde versie van 300 USD  kun je je eigen organisatie vergelijken met andere organisaties.