Organization in the Digital Age

Veel organisaties zijn bezig met een digitale strategie. Zij voelen aan dat dingen moeten veranderen, maar ze hebben nog weinig houvast bij die transformatie. Jane McConnell heeft een onderzoek uitgevoerd dat een steuntje in de rug kan geven.

De 10e editie van Jane’s rapport Organization in the Digital Age bevat een flinke hoeveelheid data, analyses, praktijkvoorbeelden en interviews en een deel met concrete aanbevelingen. Dit moet organisaties helpen bij het herkennen en prioriteit geven aan criteria die zij hanteren van het nemen van strategische beslissingen.

Organization in the Digital Age

Het ‘full version’ rapport van Jane is erg uitgebreid en geen lichte kost. Je moet er echt voor gaan zitten en alle data en conclusies tot je door laten dringen. Gelukkig heeft Jane ook een blogbericht geschreven met haar belangrijkste bevindingen. In dit artikel licht ze elke bevindingen weer kort toe.

  1. Most organizations are in the Developing stage—a midway point.
  2. Primary goals for digital transformation are focused on efficiency.
  3. Although senior leaders are increasingly on board, most are not yet demonstrating sustained commitment.
  4. Compelling visions need tangible, actionable strategies: top down is not enough.
  5. Digital capabilities that foster unpredictable outcomes are not yet widespread.
  6. The mobile workforce has a considerable way to go before being truly mobilized.
  7. Organizations enable individuals and teams, but stop short when it comes to mobilizing horizontally across the enterprise.
  8. Visibility and openness are key in an entrepreneurial work culture, even more than autonomy for people and teams.
  9. The customer-facing workforce—the eyes and ears of the organization— is often disconnected from corporate systems and information flows.
  10. Few organizations are approaching customer data strategies systematically.
  11. Learning is easier than remembering.
  12. Obstacles around decision-making persist after many years.
  13. People and stories trigger change.
  14. Change agents are key, especially at the Maturing stage.
  15. Technology is a top investment priority; education and change are low; data and analytics will increase in priority in 2017.
  16. Investment decision-making factors vary based on maturity.
  17. Awareness is growing that digital and organizational transformation is a journey, not a quantifiable destination.
  18. The vision is broad and deep, the journey is long.

Lees het artikel van Jane met haar belangrijkste bevindingen.

Nog beperkte betrokkenheid van hoger management

Bevinding nummer 3 gaat over de betrokkenheid van het hoger management bij de digitale transformatie. “Senior leaders are beginning to get involved, but most have not yet demonstrated sustained commitment and the conviction that digital is a strategic asset for the organization”, aldus Jane.

33 procent van de respondenten geeft aan dat hun topmanagement de verschillende digitale initiatieven begrijpen en ondersteunen. Dat was vorig jaar nog maar 18 procent. Dit is dus een aanzienlijke verbetering, maar slechts 15 procent van de respondenten geeft aan dat hun managers echt overtuigd zijn van de essentie van digitale transformatie. Dit soort verregaande betrokkenheid is wel nodig als het even tegen zit of als er nog meer moet worden geïnvesteerd of overhoop gehaald.

Framework en scorecard

Jane zet haar bevindingen ook in een kader. Nogmaals, het is geen lichte kost. Waar de rapporten in de afgelopen jaren echt ‘intranet’onderzoeken waren en de laatste jaar spraken over ‘digital workplace’, begeeft Jane zich meer en meer op het holistische vlak van al dan niet digitale transformatie voor de hele organisatie. Ze moet haar weg nog wat vinden in die enorm ambitieuze opzet. Dat maakt de stortvloed aan data en modellen soms wat onoverzichtelijk, maar wel de moeite waard.

Jane gebruikt voor haar onderzoek een ruim netwerk van experts en ze ziet echt diep in de materie. Dit onderscheidt haar van alle andere onderzoeken die vaak oppervlakkig zijn en alleen naar de ‘voorkant’ kijken.

Doe mee!

Heeft jouw organisatie een redelijk volwassen digitale werkomgeving en wil je een stap verder? Dan is het zeker aan te raden om deel te nemen aan het jaarlijkse onderzoek van Jane. Met onder andere de scorecard en de volwassenheidsfasen krijg je inzicht in waar je organisatie staat ten opzichte van anderen en krijg je ook inzicht in welke criteria nog onderbelicht zijn.

Scorecard

30% korting op Jane’s rapport

Het rapport van Jane McConnell is zeker de moeite waard voor iedereen die echt aan de slag wil met digitale transformatie in de organisatie. Dit is geen rapport van je van begin tot  eind gaat lezen, maar waar je wel veel voorbeelden en ideeën uit gaat halen.

Mijn eindoordeel: 4 van de 5 sterren!

Er zijn twee versies van het rapport: de ‘short version’ met 50 pagina’s voor EUR 180,- en de ‘full version’ met 109 pagina’s voor EUR 500,-. De ‘full version’ bevat ook alle onderzoeksdata, grafieken en tabellen en de concrete aanbevelingen.

Met de code EHC-JMC-17 krijg je 30% op de Full Version.