AI chatbot Nadia leest je emoties

Kunstmatige intelligentie of ‘Artificial Intelligence’ (AI) lijkt een stap dichterbij te komen als chat bots niet alleen menselijke emoties kunnen tonen maar deze ook kunnen waarnemen en erop reageren. 

De Nieuw-zeelandse startup Soul Machines heeft een chat gecreëerd die emotioneel reageert op gezichtsuitdrukking van de gesprekspartner. Dit is een volgende stap in de mens-machine interactie.

IA NAdia.png

Emotionele intelligentie

Zelf noemt het bedrijf dit geen AI, maar EI ‘Emotional intelligence’. Ook hier leert het systeem door ervaringen op te doen. Hoe maar Nadia praat met echte mensen, hoe beter zij wordt in het ‘lezen’ van emoties. Zodra de gesprekspartner verandert van toon of gezichtsuitdrukking, past Nadia haar antwoorden en eigen gezichtsuitdrukking aan.

Nadia is ontwikkeld in opdracht van de Australische overheid die de dienstverlening aan mensen met een handicap wilde verbeteren, de National Disability Insurance Scheme (NDIS).

Meet Nadia

In een introductiefilmpje maak je kennis met Nadia. Dit is een film, dus Nadia reageert nog niet op jouw emoties. Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

De stem achter Nadia is van actrice Cate Blanchett. In ‘The Making Of’ zie je hoe de opnames van Cate’s stem verliepen en leer je ook meer over de achtergrond van het doel van Nadia. Het is echt de bedoeling om de bureaucratie op te heffen waar met name mensen met een handicap last van hebben.

Volgende stap: klantcontact

De mogelijkheden van Nadia en ‘EI’ smaken naar meer. Soul Machines is ook aan het experimenteren met chat bots voor onder andere customer service afdelingen.

Een demonstratie van hoe ver de techniek al is, vind je op Range of motion en Muscles. Deze technieken worden ook al toegepast in de filmindustrie. De oprichter van Soul Machines, Mark Sagar, heeft ook bijdragen geleverd aan films als Avatar en King Kong.

Lees meer over Nadia in het Nextweb-artikel van Már Másson Maack.

En ook het MIT-artikel van Tim Simonite over Customer Service Chat bots.