Elk retail-probleem is een AI-probleem

In vijf jaar tijd maakt elke grote retailer en elk groot merk gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) voor het maken van de belangrijkste bedrijfsbeslissingen.  We schuiven met z’n allen op naar een ‘AI-first’ wereld waarin elk retail-probleem een AI-probleem is.

Aldus productstrateeg Andy Narayanan, die een interessant en helder artikel schreef over de mogelijkheden van een ‘kunstmatige verkoper’ die niet alleen de klant beter bedient maar ook strategische beslissingen neemt. Zonder tussenkomst van een mens.

 

 

Shopping robot.png

Wat is AI?

Andy geeft een duidelijke definitieve an Artificial Intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie. AI is een entiteit die achtereenvolgens observeert en leert én op basis daarvan beslist en vervolgens actie onderneemt. En dat allemaal zonder de tussenkomst van een mens. Met andere woorden: een echte AI is een autonome beslisser.

Vervolgens vraag Andy zich af wat retail kan doen met zo’n autonome beslisser door dé centrale vraag te stellen van elke online retailer: Hoe kan mijn e-commerce omgeving weten aan welke producten en ervaringen iedere individuele consument behoefte heeft?  Oftewel: is 1:1 personalisatie mogelijk? Volgens Andy is dit met AI heel goed mogelijk.

Koop deze wasmachine! … die je gisteren al had gekocht

Op dit moment is het nog behelpen in retail-land. Verder dan “andere kopers van dit product kochten ook …” en wat A/B-testing komt men niet. We kennen ook allemaal het fenomeen dat we maandenlang advertenties zien op websites en social media van een product dat we onlangs al hebben gekocht.

tessa-koops-romy-red-dress

Net als in de winkel

Andy ziet een heel ander scenario dankzij AI. Dat begint met een consument die klikt op een rode jurk. De AI gaat dan aan de slag. Niet (alleen) met de traditionele kenmerken en metadata van die jurk maar met ALLE eigenschappen van die jurk die het uit de afbeelding zelf haalt. Denk aan de snit van de neklijn, de gebruikte stof, de roodaccenten, etc. De AI toont daarop vergelijkbare jurken op die eigenschappen die je met klassieke metadata nooit zou krijgen.

Maar daar begint het pas. Zodra de consument doorklikt, analyseert de AI wat er gebeurt. Bij elke klik leert de AI meer over deze individuele consument. Precies zoals een verkoper in de winkel zou doen. En nog beter dan dat.

Autonome beslissingen

De AI weet uiteraard ook welk apparaat de consument gebruikt om de shoppen, dus het past de interactie helemaal aan op de apparaat en de omstandigheden van die individuele consument.

Op macro-niveau herkent en analyseert de AI trends, gedragingen en allerlei patronen waarop het beslissingen neemt over de aan te schaffen collectie, de klankinteractie etc. etc. Allemaal autonoom en dus zonder tussenkomst van een mens.

Geen verre toekomstmuziek

Dit scenario ligt dichterbij dan je denkt. Merken als Sunglass Hut, Skechers, Cosabella, North Face, Amazon en vele andere integreren nu al AI in belangrijke onderdelen van hun organisatie. En vele zullen volgen, aldus Andy.  “Because every retail problem really is an AI problem. And companies that solve pervasive problems with smarter technology have a better shot at succeeding in the long term.”

 

Lees van Every retail problem is an AI problem van Andy Narayanan.