Kleine verschuivingen in weinig verrassende Gartner WCM Magic Quadrant 2017

Gartner publiceerde een nieuwe Magic Quadrant voor web content management systemen (WCMS). Dit keer zijn er een handvol verschuivingen.

Volgens Gartner zijn web content management systemen ‘mission-critical’ om succesvolle communicatie met klanten op te bouwen. Reden voor andere analisten om te spreken over Web content & experience management of iets vergelijkbaars.

Gartner WCM MQ 2017
Gartner Web Content Management Magic Quadrant 2017

Gartner benadrukt dat web content management (WCM) veel verder gaat dan het eenvoudigweg publiceren van webpagina’s. Een beetje modern WCMS bevat vandaag de dag:

  • Functionaliteit voor contentcreatie zoals templating, workflow en wijzigingen.
  • Repositories die de metadata op de content beheren en aanbieden.
  • Functionaliteit voor check-in/check-out, versiebeheer en beveiliging.
  • Functionaliteit voor het voorbereid of ‘on-demand’ aanbieden van content aan web servers.
  • Een hoge mate van interoperabiliteit met verwante technologie zoals customer relationship management (CRM), digital asset management (DAM) en web analytics.
  • Ondersteuning van real-time personalisatie of bezoekersinteractie.
  • De mogelijkheid om te integreren met e-commerce platforms, social media en portal software.

Tools in de Magic Quadrant

De Magic Quadrant van Gartner biedt niet zozeer een evaluatie van de WCM-tools op bovenstaande criteria – want dan zou een verder prima tool als WordPress (Automattic) niet zo hoog scoren. In plaats daarvan beslist Gartner om WCM-leveranciers op te nemen of uit te sluiten op basis van omzet (minimaal USD 17 miljoen omzet), wereldwijd aanbod, cloud-licentie, etc.

Systemen die aan deze criteria voldoen, krijgen een score op ‘Completeness of vision’ en ‘Ability to execute’. Op basis daarvan worden ze ingedeeld als ‘Leader’, ‘Challenger’, ‘Visionary’ of ‘Niche player’.

LEADERS

Leiders presteren volgens Gartner uitstekend met hun huidige visie en zijn een prima keuze voor de nabije toekomst. Sitecore en Adobe staan weer dicht bij elkaar, met Acquia (Drupal) dicht in de buurt. IBM, Oracle en EPiServer staan net als vorige keer weer in het leiderskwadrant.

Nieuwkomer is Bloomreach, dat vorig jaar open source oplossing Hippo CMS overnam. Hippo stond in de vorige uitgave van de WCM MQ nog in het kwadrant van de ‘Visionairies’.

CHALLENGERS

De vier ‘challengers’ SDLOpenText, Progress en Kentico hebben een vijfde buurman gekregen: voormalige ‘visionary’ Automattic (WordPress).

VISIONARIES

‘Visionaries’ zijn leveranciers die snappen waar de WCM-markt naartoe gaat, maar ze weten dit nog niet goed naar hun hand te zetten. Volgens Gartner moet dat dan de cloudvisie zijn, want zowel CrownPeak als CoreMedia zijn cloud-spelers van het eerste uur.

NICHE PLAYERS

De ‘Niche players’ richten zich vrij succesvol op een klein segment van de markt of hebben geen enkele focus en weten zich niet door innovatie of prestatie te onderscheiden van de concurrentie. Tot deze categorie behoren net als in de vorige editie GX Software, e-Spirit, Squiz en eZ Systems.

Context: niet klakkeloos overnemen!

Ik zie nog regelmatig dat organisaties de ‘leaders’ uit de Magic Quadrant en Forrester Wave letterlijk gebruiken als short list voor toolselecties. Dat is opmerkelijk, want Gartner waarschuwt toch vrij expliciet tegen het klakkeloos volgen van de quadrant. 

Ik citeer: “(…) Don’t simply select vendors from the Leaders quadrant. Consider how our evaluations match your particular needs. A Challenger, a Niche Player or a Visionary could be the best choice for your organization.”

Ik zou zelf verder willen gaan door te zeggen: gebruik de magic quadrant en waves als een van de bronnen voor je toolselectie, maar kijk ook om je heen naar ‘local heroes’ en tools die niet hun tijd en geld spenderen aan de ‘analyse’ van analistenbureaus die niet bepaald leveranciersonafhankelijk zijn.

Is dit alles?

Dit Gartner-rapport is eerlijk gezegd niet veel beter dan de Forrester WCM Wave waar ik al eerder kritisch over was. Gartner is slim genoeg om geen uitglijders te maken, maar het nieuwe kwadrant is weinig verrassend en uiterst behoudend. Ik vrees dat de analisten zich sterk laten leiden door de white papers en de ronkende marketingverhalen van de leveranciers.

De Gartner Magic Quadrant WCM 2017 is wel de moeite waard wat betreft de ‘Strengths’ en ‘Cautions’ van de diverse leveranciers die Gartner noemt. Dit zeg meer over de toepasbaarheid van het CMS dan de positie in een van de vier gebieden van die magische kwadrant.

DOWNLOAD GRATIS VERSIE

Je kunt het rapport ‘gratis’ krijg – waarbij je je contactgegevens invult – van een van diverse WCMS-leveranciers, zoals BloomreachAcquia en Sitecore.


Hulp bij toolselectie

De adviseurs van TIMAF begeleiden organisaties bij een toolselectie, van requirements-analyse tot het uiteindelijke advies.

Voor toolselecties heeft TIMAF een methodiek ontwikkeld die stap voor stap toewerkt naar een gefundeerde keuze. Gedurende het hele selectietraject houden wij rekening met zowel de technische en functionele eisen en wensen als de geschiktheid van de tooling voor eindgebruikers.

ToolselectieMet behulp van scenario’s helpen wij alle belanghebbenden om te beschrijven hoe de tooling voor hen het beste werkt. Dit is de basis voor het hele selectietraject.

De door TIMAF samengestelde poster toolselectie laat zien uit welke stappen een toolselectie bestaat.