Maak een business case van je informatiestrategie

Elke succesvolle informatiestrategie heeft een duidelijke business case waarin is bepaald wat het probleem is en wat er moet worden verbeterd. Zo’n business case maak je samen met het management.

Een informatiestrategie is een vooropgezet plan dat vaststelt hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken. Door samen met het management vast te stellen wat er beter moet, krijg je én de essentiële betrokkenheid van de beslissers én een duidelijke ‘marsroute’ om mee aan de slag te gaan.

Succesfactor

De eerste drie stappen van het informatiestrategiespel zijn het bepalen van het doel van de organisatie, de pijn van het management en het vaststellen van de succesfactoren.

Succesfactoren nemen de pijn weg

Succesfactoren gaan over het verbeteren of het verminderen van iets dat je in de weg staat bij het bereiken van het organisatiedoel. Zij zijn de ‘pijnwegnemers’.

Voorbeelden van succesfactoren zijn: het vergroten van de klanttevredenheid, het verbeteren van de naamsbekendheid van je product of dienst, het bevorderen van de kennisoverdracht binnen de organisatie, het verminderen van de ‘time-to-market’ of het terugbrengen van de kosten.

Praat over succesfactoren

Als je met het management van je organisatie praat over je informatiestrategie, dan kun je je het beste richten op de succesfactoren. “Dit gaat ons helpen om de naamsbekendheid van ons product te vergroten.” Dat is de taal die het management begrijpt en waardeert.

Of omgekeerd als je het verzoek van een afdeling krijgt om iets op het intranet te zetten. Dan vraag je: “Gaat dit helpen om de kennisoverdracht te bevorderen?” Door consequent te verwijzen naar de succesfactoren, creëer je de broodnodige focus en verbinding met het management.

Denk aan de business case

Succesfactoren komen vanzelf naar boven als je je consequent richt op de doelstellingen en de pijn van de organisatie. In de informatiestrategie wordt vaak een succesfactor als uitgangspunt opgenomen, omdat het doel en pijn met elkaar verenigt.

De succesfactoren zijn vaak ook de basis van de business case. Is er al een projectplan of een ander document waarmee een project, een programma of een verandering wordt geïrriteerd? Dit is typisch een bron om succesfactoren te vinden. Ga hier naar op zoek als je met een informatiestrategie aan de slag gaat.

Als zo’n document er nog niet is, dan is het tijd om het met management te praten over hun zorgen en wat zij als verbeteringen zien. Wie hier de tijd voor neemt, heeft veel voordeel bij het verder uitwerken en het uitvoeren van de informatiestrategie.

Maak het meetbaar

Succesfactoren maak je meetbaar met behulp van prestatie-indicatoren. In stap 9 van het informatiestrategiespel verbind je kwalitatieve en kwantitatieve prestatie-indicatoren  aan succesfactoren.

Het is raadzaam om de globale prestatie-indicatoren nu al af te stemmen met het management en die ook voortdurend te noemen in de communicatie over de informatiestrategie met alle belanghebbenden.


TRAINING INFORMATIESTRATEGIE

Training informatiestrategieWil je zelf aan de slag met een informatiestrategie? De training Informatiestrategie geeft je alle instrumenten om een concrete en meetbare informatiestrategie te ontwikkelen.

Met het Handboek Contentstrategie, een set spelkaarten en de spelposter en diverse praktische voorbeelden leer je hoe je in 12 stappen een informatiestrategie maakt.

vanaf € 695,- online en vanaf € 595,- p.p. in-company | meer informatie