Search Report 2018 maakt serieus werk van zoeken

Bijna iedereen zoekt bijna elke dag naar informatie. Als het niet wordt gevonden, bestaat het niet. Dus is het van eminent belang voor organisaties dat hun informatie wordt gevonden. 

Het vak ‘Information retrieval’ bestaat al enkele decennia, maar organisaties worstelen nog steeds met het vindbaar maken van informatie. Dus is het mooi dat een aantal search-experts de handen ineen hebben geslagen en een aantal praktische essays schreven over zoeken en vindbaarheid.

De worsteling met search

Het lukt organisaties niet om bedrijfskritieke informatie vindbaar te maken omdat zij niet of nauwelijks investeren in zoektechnologie en ook geen budget willen vrijmaken voor een team dat over voldoende kennis en tijd beschikt om van de zoekmachine een succes te maken.

Veel van deze organisaties zijn naarstig op zoek naar nieuwe ontwikkelingen in natural language processing, artificial intelligence en machine learning in de hoop dat deze hun huidige zoekmachines verbeteren of zelfs vervangen.

Doe maar Google!

Zoektechnologie is complexe materie en de markt in zoekoplossingen is mogelijk nog complexer. Zo complex dat in veel projecten het zoeken aan de leverancier of bouwer wordt overgelaten en er bijna geen eisen en wensen vanuit de organisatie worden opgesteld. Men vindt het allemaal maar ingewikkeld en de kennis ontbreekt ook bij de eigen mensen. “Doe maar zoiets als Google!”

Maar Google is een advertentieplatform met een zoekmachine. Er werken duizenden mensen dagelijks aan het verbeteren van de zoekresultaten. Variërend van AI-expers, PhD’s in information retrieval, mathematici en andere academici tot ‘handjes’ die dagelijks handmatig websites indexeren. Bedoel je dat met: “Doe maar zoiets als Google!”?

Kies de juiste benadering

Wie de vindbaarheid van de informatie wil verbeteren – of dat nou op de website, op het intranet of op een ander platform is – moet serieus aan de slag met het opstellen van de wensen, het maken van ideale vind-scenario’s en zich verdiepen in de instrumenten en methodieken om de juiste vindbaarheid te krijgen.

Ook de informatie zelf moet van goede kwaliteit zijn om een goed zoekresultaat te krijgen. Onder andere door metadata in te zetten als onderdeel van de informatie-architectuur. En dan is het ook van belang dat je de juiste tool selecteert, optimaal implementeert en continu (!) optimaliseert.

Het is minder ingewikkeld dan je denkt

Vindbaarheid is een fascinerend onderwerp waar diverse experts hun hele carrière aan besteden. Dan is het fijn als die experts hun kennis met ons willen delen in Search Insights 2018, een verzameling essays waarin je wordt geholpen met het kiezen van de juiste benadering, zodat je zoveel mogelijk voordeel haalt uit je zoektechnologie en zo weinig mogelijk kans loopt op een mislukt project.

In het 70 pagina’s tellende document lees je wat de beste aanpak is voor het onderzoeken, selecteren, budgetteren en plannen van een search project op een manier die het beste uitpakt voor jouw organisatie en de mensen die de informatie moeten vinden. Je vindt er ook een lijst van 25 leveranciers, een overzicht van relevante boeken en blogs, een zoekstrategie checklist en een trefwoordenlijst.

Enkele onderwerpen uit de white paper:

• Building a business case, the technology of search and relevance tuning
• How to work with commercial, open source and SaaS vendors
• Getting the best from Microsoft SharePoint
• Using taxonomies and undertaking content audits
• Planning a search project and estimating the budget
• The future of search

12 kritieke factoren die van zoeken een succes maken

De auteurs delen ook nog twaalf kritieke succesfactoren die organisaties ter harte kunnen nemen.

1. Informatiekwaliteit is essentieel voor een goed zoekresultaat.
2. Investeer in een search support team.
3. Haal het beste uit je huidige investering in search.
4. Erken dat enterprise search een benadering is en geen technologie.
5. Geef search een plaats in je informatiemanagement strategie.
6. Doorgrond de eisen en wensen van gebruikers en onderzoek hun tevredenheid.
7. Begrijp dat informatie ontdekken zowel zoeken, bladeren als observeren betreft.
8. Onderzoek de business impact van search.
9. Train en ondersteun je gebruikers.
10. Onthoud dat search een dialoog is.
11. Begin niet te snel met de implementatie
12. Beschouw het bereiken van excellent search als een reis en niet als een project.

De auteurs, waaronder Martin White, Doug Turnbull, Charlie Hull, Miles Kehoe, Agnes Molnar, Eric Pugh, Helen Lippell en David Hobbs – hebben uitstekend werk geleverd met deze gratis whitepaper. Ik raad iedere informatieprofessional aan om het document te downloaden en de relevante teksten aandachtig te lezen.

Lees de gratis white paper Search Insights 2018


Training Vindbaarheid


VindbaarheidIn de TIMAF-training Vindbaarheid krijg je alle instrumenten in handen om de vindbaarheid van informatie in je organisatie te optimaliseren. Je leert hoe je de organisatie moet ondersteunen om zowel klanten als medewerkers te helpen in het zoeken, vinden en ontdekken van informatie.

In-company training vanaf € 595,- per persoon | meer informatie