Forrester DAM Wave 2018: Digital Asset Management voor Customer Experience

Veel organisaties zijn het mediabedrijf van hun eigen merk. Zij publiceren overal en nergens afbeeldingen, infographics, video, soms ook audio en zeker de verschillende varianten van hun logo. Het beheer daarvan loopt al snel uit de hand en daarom gebruiken zij een systeem voor het beheren van dit soort ‘assets’.

Analistenbureau Forrester publiceerde een nieuwe Wave voor systemen in Digital Asset Management (DAM) van deze snelstijgende markt van systemen die zich nog een beetje in de niche van informatiemanagement begeeft.

Forrester plaatste 13 leverancier in hun overzicht: Adobe, Aprimo, OpenText, MediaBeacon, Bynder, CELUM, Nuxeo, Widen, Northplains, Cognizant, Stylelabs, Canto en Webdam. Wie niet bekend is met deze markt zal waarschijnlijk hooguit twee namen spontaan herkennen.

DAM beheert alle digitale assets van de organisatie

Ik schreef al vaker over digital asset management, dus grijp deze gelegenheid graag aan om DAM weer eens onder de aandacht te brengen.

DAM staat voor digital asset management. DAM is het systematisch plannen, ontwikkelen, beheren, distribueren, evalueren en behouden van alle (digitale) assets in een organisatie. Assets zijn video, afbeeldingen, audio-opnames, gedigitaliseerde documenten. Assets zijn een vorm van ongestructureerde informatie.

DAM gaat verder dan de Beeldbank

Er zijn web content management waarin je afbeeldingen en documenten kunt beheren in een zogenoemde ‘Beeldbank’, maar dat is vrij beperkt. Het beheren van video en audio is meestal helemaal onmogelijk.

Er zijn DAM-systemen die organisaties al vanaf de creatie van assets ondersteunen met allerlei slimme technieken die een ‘klassiek’ contengericht WCMS nooit zal bieden. Ook in het semantisch verrijken, het samenwerken, het personaliseren en het publiceren biedt een DAM-systeem specifieke functionaliteit. Voorheen waren dit soort systeem voorbehouden aan de IKEA’s en Philips’en van deze wereld, maar dat is al aan het veranderen.

De winnaars, de volgers en de achterblijvers

De analisten van Forrester noemen Adobe, Aprimo en OpenText als ‘Leaders’. Bij Adobe en OpenText maakt DAM deel uit van een breder portfolio aan digitale informatiebeheersystemen. Aprimo is een meer gespecialiseerde speler in de hoek van eCommerce.

Achter de winnaar komt er nog een golf aan ‘Strong Performers’ waarin Nuxeo als open source ECM-systeem nog mee mag surfen. De meer gespecialiseerde (‘pure play’) partijen Bynder, MediaBeacon, Widen en Northplains staan in het rijtje met CELUM.

En dan volgen nog de ‘Contenders’ Stylelabs, Webdam, Canto en Cognizant. Het is een mooi lijstje bij elkaar, maar er ontbreken ook allerlei veel DAM-systemen die niet de omzet van USD 10 miljoen of andere hoofdcriteria haalden. Ik zei het al vaker: gebruik dit soort Waves niet 1-op-1 als short list voor je toolselecties. Er is in dit geval nog meer DAM onder de zon.

Forrester DAM Wave 2018 Q2

Er is content en er is ‘Rich content’

Het Forrester DAM Wave rapport geeft aan dat de hoeveelheid content blijft groeien en dat 86% van de ‘brand marketers’ uit een eerdere Forrester-onderzoek aangaf nog steeds in contentontwikkeling te blijven investeren. Consumenten blijken volgens een ander Forrester-onderzoek de voorkeur de geven aan ‘rich content’ zoals afbeeldingen, infographics en video.

Iedereen kan met WordPress een website of blog maken en artikelen publiceren, maar  dat is met infographics en zeker video even iets anders als je deze assets wilt ontwikkelen, beheren en publiceren in een groter team. Of als je specifieke metadata wilt toevoegen voor personalisatie, hergebruik en omni-channeling.

Hallo, AI! Daar zijn we weer!

Ook in dit Forrester-rapport kon de term AI (Artificial intelligence) niet achterwege blijven. Bijna elke DAM-leverancier maakt gebruik van de AI-functionaliteiten van Amazon, Clarifai, Google, Imagga of Microsoft. Alleen Adobe heeft een eigen AI engine:  Sensei (dat is Japans voor ‘leraar’).

De markt in DAM-systemen begint volwassen te worden en te consolideren. Aprimo kocht ADAM Software, Bynder kocht Webdam en OpenText biedt nu ‘slechts’ één DAM-product.

Download het Forrester DAM Wave rapport 2018, Q2

Het Forrester Rapport kost USD 2.495,- voor niet-Forrester leden, maar is gratis te downloaden via diverse leveranciers zoals Adobe en Bynder. Na het achterlaten van je gegevens kun je het rapport downloaden.

One thought on “Forrester DAM Wave 2018: Digital Asset Management voor Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *