CIO-onderzoek KPMG / Harvey Nash 2018: Digitale strategie staat nog in de kinderschoenen

Organisaties investeren meer en meer in technologie en ze zijn druk in de weer met hun digitale transformatie. Maar het wil niet zo opschieten met die digitale strategie en IT-leiders spelen een steeds minder strategische rol. 

De rol van CIO (Chief Information Officer) staat flink onder druk, maar dit biedt ook een kans om ook persoonlijk te transformeren naar iemand die de organisatie succesvol leidt naar een digitale toekomst. Dat is een van de conclusies uit de twintigste editie van het Harvey Nash/KPMG CIO-onderzoek onder 3.958 IT-leiders uit 84 landen. Daarmee is het het grootste CIO-onderzoek dat publiek beschikbaar is.

Er is veel veranderd in 20 jaar

Een prachtige infographic in het rapport geeft aan wat er is veranderd in 20 jaar technologie, van 1998 tot 2018. De wereldbevolking is flink gegroeid, 54% van de mensen heeft toegang tot internet via 8 miljard apparaten. En SaaS, AI, Big data en digitale transformatie zijn nu ‘the talk of the town’.

Drie dingen zijn hetzelfde gebleven: de VS heeft nog steeds het grootste bruto binnenlands product, Microsoft zit in de top 3 van ’s werelds machtigste bedrijven en … we e-mailen nog steeds alsof het een lieve lust is.

[tekst gaat verder na deze infographic]

KPMG CIO 2018 20 years technology

Er is nog veel te doen in digitaal

De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, maar het CIO-onderzoek maakt goed duidelijk dat organisaties dat tempo niet kunnen bijhouden. 55 procent van de IT-leiders scoort de IT/Business alignment ‘middelmatig’ of erger. Dat ligt niet aan de investeringen: 49 procent van de respondenten geeft aan dat het IT-budget stijgt en dat er meer IT’ers worden ingehuurd.

De drie operationele topprioriteiten van IT-leiders zijn het verbeteren van de business-processen, het leveren van stabiele IT-diensten en het verbeteren van de operationele excellentie. Andere prioriteiten zijn het ontwikkelen van innovatieve nieuwe producten en diensten en het verbeteren van de klantbeleving.

Saillant detail is dat 38% van de respondenten aangeeft niet op tijd klaar te zijn voor de GDPR op 25 mei 2018. De ‘operatie’ is dus nog lang niet op orde bij veel organisaties. Zelfs een boete van 20 miljoen euro of 4% van de jaaromzet werkt niet als ‘stok achter de deur’.

[tekst gaat verder na deze infographic]

KPMG CIO 2018 Strategy

De schaarste zit bij de mensen

De budgetten nemen toe en er is een overvloed aan technologie. Men investeert flink in Artificial intelligence (AI), Virtual reality (VR), Blockchain en Robotic Process Automation (RPA)

De enige schaarste waar IT-leiders last van hebben is het gebrek aan getalenteerd personeel. Men huurt noodgedwongen externe partijen in om het tekort op te vullen. Dit kost meer geld, maar kostenbesparing is geen punt in de stijd om te overleven in dit digitale tijdperk.

[tekst gaat verder na deze infographic]

KPMG CIO 2018 Transform

Digitale strategie staat nog aan begin

Een opvallende uitkomst in het onderzoek is dat IT-leiders minder overtuigd zijn van de organisatiebrede digitale strategie dan de afgelopen jaren. Het lijkt erop dat zij zich nu pas beginnen te beseffen wat een digitale strategie werkelijk inhoudt.

De meeste digitale transformaties richten zich op dit moment op de klantbeleving aan de ‘voorkant’. Dat is op zich geen slechte ontwikkeling, maar dit mag niet ten koste gaan van een verbinding met het strategisch fundament aan processen, governance en architectuur die voor schaalbaarheid en de broodnodige efficiëntie kunnen zorgen.

KPMG CIO 2018 Digital strategyOrganisaties moeten dus nog flink werken aan hun digitale volwassenheid. Daar kunnen informatieprofessionals zeker aan bijdragen.

Concurrentie van de CDO

De CIO’s in het KPMG-onderzoek gaven aan dat zij steeds meer de concurrentie voelen van de Chief Digital Officer (CDO). Deze functionaris heeft vaak wél de strategische rol die CIO’s graag zouden willen hebben. CDO’s zitten ook bijna altijd aan tafel bij het topmanagement. Er zijn CIO’s die de rol van CDO vervullen, maar dat aantal is erg klein. Voor de een is het slecht nieuws dat IT de zeggenschap over digitaal verliest, maar persoonlijk vind ik het wel een goede ontwikkeling. Digitaal raakt de hele organisaties en gaat veel verder dan het beheren van IT-systemen.

Andere concurrentie is het fenomeen ‘shadow IT’: medewerkers nemen zelf hardware en software mee en zijn daarmee veel sneller en effectiever dan met de spullen die de IT-afdeling biedt. De innovatiekracht die van dit soort ‘Bring your own’ initiatieven uitgaat is vele malen hoger. Maar een grote zorg is het gebrek aan ‘compliancy’ met wet- en regelgeving als GDPR, Basel, Solvency waar organisaties pro-actief op worden gecontroleerd. Dit is een strijd met nog onzekere uitkomst, maar IT-leiders begrijpen dat zij meer waarde en slagkracht moeten tonen en dat het verbieden een heilloze zaak is.

Aanrader voor informatieprofessionals

Het CIO-onderzoek is erg interessant en relevant voor informatieprofessionals. Het geeft een goed beeld van de verschuiving in IT – de infrastructuur voor goed informatiemanagement – maar ook in de trends en hoe organisaties er voor staan met hun digitale transformatie. Het rapport is met 66 pagina’s een flinke ‘long read’, maar er is een managementsamenvatting en er zijn wat inzichtelijke infographics.

Lees het volledige rapport van het CIO-onderzoek (pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *