4 dingen die je niet mag negeren in een digitale transformatie

Digitale transformatie is de laatste tijd een populair ‘buzzword’ waarvan de complexiteit flink wordt onderschat. Elke digitale transformatie is een lang, complex en kostbaar proces met een superieure beleving voor de klant als einddoel.

Een digitale transformatie is dus een noodzaak voor de meeste organisaties, maar men worstelt enorm met de weg ernaartoe. Consultant Joe Sheply geeft daarom vier tips die je wat hem betreft ter harte moet nemen als je van de digitale transformatie in jouw organisatie echt een succes wil maken.

Richt je op het proces in plaats van op de technologie

Er is geen tekort aan technologie – en aanbieders – die willen helpen om je transformatiedoelen te bereiken. Maar technologie mag volgens Joe niet het uitgangspunt zijn.

Het technologisch landschap dat door de digitale transformatie wordt geraakt is namelijk enorm gevarieerd. Er is niet één technologie of leverancier die alles kan oplossen.

digital transformation domains

Daarnaast is de manier waarop de technologie wordt ingezet veel crucialer dan de technologie zelf. De technologie moet namelijk de processen in de organisatie ondersteunen. En dat zijn niet alleen de interne organisatieprocessen maar ook de klantprocessen.

Richt je op de waarde voor de klant

Het is cruciaal dat je bij de digitale transformatie uitgaat van de uiteindelijke waarde voor de klant en niet van het proces zelf. Joe geeft het voorbeeld van een verzekeraar die het schadeproces na een overstroming wil digitaliseren. Als daarbij het huidige proces het uitgangspunt is, levert dit weinig of geen verbetering voor de beleving van de klant op.

Joe noemt in het voorbeeld extra diensten om de klant veilig te houden en om de benodigde data snel te verzamelen. Maar je kunt ook verder denken: waarom krijgt de klant niet al direct een bedrag uitgekeerd om met de familie in een hotel te verblijven totdat de overstroming is opgelost?

Richt je op wat de meeste waarde heeft

Zowel elk proces kan digitaal worden getransformeerd. Maar dat betekent nog niet dat je dat ook moet doen. Kijk goed welk processen de meeste waarde opleveren voor de klant en begin daarmee.

Richt je op het meten van de waarde

Om de potentiële waarde te bepalen en het uiteindelijke resultaat te meten heb je natuurlijk wel de juiste meetcriteria nodig. Denk aan de kosten en benodigde resources voor een proces, maar ook aan wat het oplevert in extra omzet of marktaandeel.

Lees het CMS Wire artikel 4 Digital Transformation Hacks van Joe Shepley


BPM-TRAINING

BPM SpecialistWil je meer weten over digitale transformatie en procesmanagement?

Erik Hartman geeft regelmatig de 4-daagse training business process management (BPM). Je krijgt hier alle instrumenten, methodieken en best practices in handen om de waarde en efficiëntie van je processen te optimaliseren. Dit is onmisbaar voor een succesvolle transformatie.

Schrijf vandaag nog in!