Skip to content

Alles over informatiemanagement.nl

Alles over enterprise informatiemanagement (EIM), business process management (BPM), informatiestrategie, informatie-architectuur, informatiegovernance en informatiemanagement tools.

  • Wat is informatie?
  • Wat is informatiemanagement?
  • Wat is een informatiestrategie?
  • Wat is informatie-architectuur?
  • Wat is informatiegovernance?
  • Wat is digitale transformatie?
  • Wat is digitale volwassenheid?
  • Wat is metadata?
  • Wat is een CMS?
  • Wat is procesanalyse?
  • Wat is business process management?

Metadata is je beste vriend. En AI kan daarbij je beste maatje zijn.

12 oktober 201812 oktober 2018 | Erik M. Hartman

Informatie heeft context nodig om het beter vindbaar, herbruikbaar en relevant te maken. Het helpt ook om meer grip te krijgen op de informatie. We kunnen niet zonder, maar het is ook een van de lastigste uitdagingen in informatiemanagement. 

Ik krijg regelmatig de vraag of metadata nog wel nodig is met de nieuwe ontwikkelingen in artificial intelligence (AI). Nu ben ik redelijk sceptisch over die ‘ontwikkelingen’ in de AI-hype. Maar het is wel een plausibele vraag. Dus ik beantwoord hem graag.

Metadata is een blijvertje

Het korte antwoord is: Ja, metadata is nog steeds nodig met AI. Want wat denk je dat de ‘AI’ doet met al die informatie die het analyseert en interpreteert? Juist: van context voorzien. AI en algorithmes labelen de informatie op de een of andere manier en gebruiken dat in hun output.

Ook bij AI gaat de regel op: garbage in, garbage out. Als de data niet een bepaalde (semantische) kwaliteit heeft, wordt het ook voor een AI lastig om er iets van te maken. Dus hoe meer je de AI helpt met het vooraf geven van context, hoe beter de AI kan presteren.

AI: je hulpje in de metadata

AI en algorithmes zijn wat mij betreft een welkome hulp bij het geautomatiseerd contextualiseren van informatie. Want het is in de praktijk ondoenlijk om alle informatie te classeren met metadata. Het is te veel, het is complex en het gaat vaak mis.

Veel metadata wordt al automatisch toegevoegd aan informatie. Denk aan een foto die je maakt met je smartphone. De datum, het apparaat, het formaat, de locatie – als je dat hebt ingesteld – en nog meer metadata wordt zonder dat je het in de gaten hebt allemaal meegegeven aan je foto.

Als je die foto’s vervolgens gebruikt op bijvoorbeeld Facebook of een ander social platform worden soms al de personen op die foto automatisch herkend. In de recente hype noemen leveranciers dat ‘AI’, maar eigenlijk zijn dit gewoon slimme algorithmes en soms zelfs: consistent gebruik maken van internationale metadatastandaarden.

Automatisch is vaak beter dan taxonomisch

Er zijn ook al tools in de markt van die grote aantallen informatie kunnen bepalen wat het onderwerp of in elk geval de belangrijkste inhoud is. Je moet er niet aan denken dat auteurs of redacteuren dit soort informatie allemaal handmatig moeten aangeven.

Keuzelijstjes, taxonomieën en andere metadata-instrumenten helpen maar een klein beetje in de informatie-chaos. Mensen vinden het lastig om uit zo’n gestructureerde lijst te kiezen. Ze missen ‘hun’ begrippen of het is gewoon teveel en te abstract en dan kiezen ze gewoon de bovenste. En daar ga je dan met je mooie taxodroom …

Vaak heeft elk informatiesysteem (WCM, DAM, CRM, ERP) ook zijn eigen metadata-instrumenten en -standaarden en dan wordt het op z’n zachtst gezegd uitdagend om van al die verschillende contexten nog iets zinnigs te maken. Een AI-algorithme kan hier veel leed verzachten door informatie uit allerlei bronnen van een ‘systeemoverstijgende’ context te voorzien die door vervolgens door alle systemen – en mensen – wordt begrepen.

Kijk goed naar wat mogelijk is

Ik zeg niet: doe alles met AI. Ik zeg ook niet: doe alles met de klassieke metadata-instrumenten als een taxonomie. Ik zeg liever: kijk wat er mogelijk is, wat mensen aankunnen, wat de tools kunnen en streef naar het uiteindelijke doel. En dat is: informatie zo goed, snel en efficiënt mogelijk van context voorzien zodat die informatie relevant, vindbaar en herbruikbaar is.


TRAINING METADATA

04 metadata“Verbeter de relevantie, de vindbaarheid en het hergebruik van informatie!” De EIM Specialist-training Metadata laat zien wat (het belang van) metadata is, van welke instrumenten en standaarden je gebruik kunt maken en hoe je metadata succesvol beheert en inzet in je informatiestrategie. De cursist krijgt praktische instrumenten en methodieken om informatie beter vindbaar te maken, te personaliseren en te hergebruiken.

vanaf € 695,- online en vanaf € 595,- p.p. in-company | meer informatie

Button_inschrijven_groen

Docent Erik Hartman legt uit wat deze Specialist-training Metadata inhoudt

Button_inschrijven_groen


HOU JE OP DE HOOGTE MET DE TIMAF NIEUWSBRIEF



   

Deel dit bericht!

  • Tweet

Vind ik leuk:

Like Laden…
Posted in Artikel AIartificial intelligenceinformatie-architectuurkunstmatige intelligentiemetadatataxonomie

Post navigation

< Tooladvies aan IT-leveranciers – deel 2: Maak iets bijzonders van je productdemonstratie
Waarom de communicatiestrategie van GOV.UK echt strategisch is >

Erik Hartman

 Erik M. Hartman is analist en consultant bij TIMAF, dé specialist in informatiemanagement (EIM) en business process management (BPM). Erik is de auteur van het Handboek Contentstrategie en Information Management Best Practices. Hij geeft lezingen en advies door heel Europa.

Erik’s Linkedin profiel
Volg Erik op Twitter

Training BPM voor informatieprofessionals

Alles wat je als informatieprofessional moet weten over business process management.BPM Specialist

Alle methodieken, instrumenten en praktijkvoorbeelden om de leiding te nemen in een succesvolle digitale transformatie.

Bekijk het BPMi-trainingsprogramma

Volgende training: april 2019

Schrijf nu in!

Populaire berichten

  • Wat is procesanalyse?
    Wat is procesanalyse?
  • Blaas de ideeënbus nieuw leven in
    Blaas de ideeënbus nieuw leven in
  • Gloednieuwe Gartner Digital Experience Platform Magic Quadrant 2018
    Gloednieuwe Gartner Digital Experience Platform Magic Quadrant 2018
  • Wat is een informatiestrategie?
    Wat is een informatiestrategie?
  • Wat is informatiegovernance?
    Wat is informatiegovernance?
  • Heb je al eens gedacht aan video voor interne communicatie?
    Heb je al eens gedacht aan video voor interne communicatie?
  • Wat is business process management?
    Wat is business process management?
  • Introductie Enterprise Architectuur voor informatieprofessionals
    Introductie Enterprise Architectuur voor informatieprofessionals
  • Wat staat ons te wachten in 2019
    Wat staat ons te wachten in 2019
  • AI is een grote leugen
    AI is een grote leugen

Opleiding Informatiemanagement

Informatiemanagement is het vak van de toekomst. Verrijk je carrière met de TIMAF EIM-opleiding en help je organisatie met een succesvolle digitale transformatie.

Opleiding informatiemanagement

Bekijk het opleidingsaanbod

Ontvang de nieuwsbrief



Training metadata

training metadata Leer metadata optimaal in te zetten voor betere vindbaarheid, personalisatie en hergebruik.

vanaf € 695,- online en vanaf € 595,- p.p. in-company | volg de training Metadata

Meest recente berichten

  • AI is een grote leugen
  • Waarom ‘gebruiker’ zo’n contra-productief woord is in digitale transformatie
  • Datagedreven organisaties als hoogste niveau in de datavolwassenheid
  • Design thinking voor doeners
  • Nieuwe winnaars Intranet Design 2019 van Nielson Norman Group

Abonneer je en mis geen enkel bericht!

Member of The Internet Defense League

Deze website gebruikt cookies. Zie ons cookiebeleid.
Proudly powered by WordPress | Theme: Sketch by WordPress.com.
%d bloggers liken dit: