Chunking content: waarom content opdelen in blokjes een goed idee is

Content die is opgedeeld in kleinere onderdelen is eenvoudiger te begrijpen en te onthouden. Het helpt mensen ook beter de relatie te begrijpen tussen de content en de hiërarchie in de informatie die je met ze wilt delen.

Dit idee van ‘chunking’ komt uit het veld van de cognitieve psychologie en is bij information mapping‘ – een van de vele disciplines in informatiemanagement – al vroeg opgepakt, maar is inmiddels ook omarmd door UX professionals. In de loop van de tijd zijn er echter wat misverstanden ontstaan over de reden achter ‘chunking’.

In deze video van Nielsen Norman group laat Kate Moran kort zien wat ‘content chunking’ en ze nuanceert de les van ‘maximaal 7 chunks’.

Niet voor tekst en webpagina’s alleen

‘Content chunking’ is niet alleen een goed idee voor tekst. Eigenlijk elke informatie-uiting zou moeten worden geserveerd in kleinere elementen. Dus ook voor video, audio, infographics en andere uitingen. En met de opkomende spraaksystemen ook voor wat de ‘machine’ zegt.

‘Content chunking’ gaat in mijn ogen verder dan de presentatie van content zodra die eenmaal op een informatiedrager als een webpagina of een infographic verschijnt. In de informatie-architectuur wordt informatie al in de basis in een structuur geplaatst met compenenten en soms zelfs elementen. Daardoor kan informatie voor elk gewenst kanaal of apparaat de informatie in kleine blokjes aanbieden wanneer het nodig is.

content chunking

Ik vond nog het interessante artikel 5 Killer eLearning Tips to Help you Dominate Content Chunking van Karla Guitierrez.

Een ander misverstand met ‘chunking’

Kate Moran legt in de video al uit dat het aantal van zeven items niet heilig is. De onderzoeker George A. Miller publiceerde al in de jaren ’50 zijn bevindingen over hoeveel items mensen kunnen onthouden. Maar op bijvoorbeeld een webpagina is het geen probleem als er meer dan zeven menu-items zijn omdat mensen die niet allemaal hoeven te onthouden. Ze moeten alleen snel hun weg kunnen vinden om hun doel te bereiken. Dit is overigens geen excuus om je beginpina dan maar onbeperkt vol te smeren met menu-opties …  😉

In de onderzoeken van Miller en anderen worden in de regel ook informatie-items uit een corresponderend domein gebruikt: allemaal cijfers, of allemaal diersoorten, of allemaal kleuren. Maar als je dat door elkaar husselt, kunnen mensen veel minder items onthouden.

Als je meer leest over het onderzoek van Miller en vervolgonderzoeken in chunking zie je hoe genuanceerd het allemaal ligt en dat het originele onderzoek ging over geluidstonen en ultrakorte informatie-elementen met als hoofdvraag: “Hoeveel elementen kan een mens gemiddeld bevatten in zijn werkgeheugen?”

Chunking is nu meer urgent dan ooit

Dat neemt niet weg dat het idee van ‘chunking’ in ons vakgebied zeker iets is om na te streven. Zelf kan ik prima leven met de heuristiek dat het beter is om informatie te ‘chunken’. En wat dat betreft worden we op onze wenken bediend met de nieuwe technologieën. Want met mobiel, spraaktechnologie, microservices, Internet of Things en andere technieken wordt het steeds belangrijker om informatie op te kunnen delen in kleinere – en nóg kleinere – elementjes.

En dat allemaal zonder de samenhang, de structuur en de betekenis (semantiek) te verliezen! Volgens kunnen informatieprofessionals hier prima bij helpen. De tijd van documenten, webpagina’s bakken zal snel voorbij zijn. Content chunkers here we come!


TRAINING INFORMATIE-ARCHITECTUUR

09_databased“Verbeter de relevantie, de vindbaarheid en het hergebruik van informatie!” De EIM Specialist-training Informatie-architectuur laat zien dat informatie-architectuur niet ingewikkeld of technisch is. De cursist krijgt praktische instrumenten en methodieken om informatie beter vindbaar te maken, te personaliseren en omni-channel in te zetten.

vanaf € 695,- online en vanaf € 595,- p.p. in-company | meer informatie

Button_inschrijven_groen


Docent Erik Hartman legt uit hoe deze training jou helpt als informatieprofessional.

 

Button_inschrijven_groen


HOU JE OP DE HOOGTE MET DE TIMAF NIEUWSBRIEF



   

ADVIES INFORMATIE-ARCHITECTUUR

TIMAF-NL, dé specialist in informatiemanagement, helpt organisatie bij het inrichten van hun informatie-architectuur.

Wil je meer weten over ‘content chunking’, informatie-architectuur, metadata, intelligente content of andere manieren om informatie beter te distribueren en hergebruiken?

Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel +31 (0)30 877 3560.