Forrester doet beter zijn best met WCM Wave 2018

Analistenbureau Forrester bracht onlangs de web content management (WCM) Wave 2018 uit. Deze Wave geeft een vergelijking en beschrijving van 15 WCMS-en. Opvallend is het rijtje systemen dat dit keer niet wordt opgenomen in het overzicht.

Met deze Wave lijkt Forrester een nieuwe weg te zijn ingeslagen waar men de inhoudelijkheid laat prevaleren boven de marketingverhalen van leveranciers. Een heel verschil ten opzichte van de WCMS Wave2017 waar ik veel kritiek op had. Forrester heeft wat mij betreft de weg weer terug gevonden.

WCMS beheert steeds meer de hele levenscyclus

De analisten van Forrester constateren terecht dat de traditionele WCM-systemen die zich alleen richt op het beheren en publiceren van conent – het gaan verliezen. Het zijn juist de tools die helpen bij contentanalyse, het delen van content en functionaliteit via API’s en publicatie over meerdere kanalen die marktaandeel winnen.

Een modern CMS heeft een flexibele informatie-architectuur die content eenvoudiger kan hergebruiken over meerdere kanalen en functionaliteit die informatie op een slimme manier helpt beheren in de hele levenscyclus. Digitale professionals zien dat deze tools – mits goed ingezet- onmisbaar zijn in hun digitale strategie.

Leiders en sterke partijen

Forrester plaatst Adobe, Sitecore en Acquia (Drupal) in de golf van de ‘Leaders’. Sitecore is daarmee weer terug in de hoogste golf en EPiServer is van deze leidende positie af gevallen.

Adobe biedt de meeste complete oplossing, maar tegen een zeer forse investering. De onderlinge connectiviteit van de vele oplossingen binnen het ecosysteem is een van de grote uitdagingen. Sitecore krijgt van Forrester een plek bij de leiders vanwege een inhaalslag in de afgelopen anderhalf jaar met onder andere een nieuw management, Azure-ondersteuning en een focus op de ‘mid-market’. Acquia (Drupal) zit opnieuw in de groep van leiders, maar dit lijkt vooral te zijn gebaseerd op hun mooie visie dan op wat de tool werkelijk te bieden heeft. Het is vrij opmerkelijk dat Drupal – volgens Forrester – van alle 15 WCMS’en de sterkste strategie heeft.

Forrester WCM Wave 2018\

De lijst met ‘Strong Performers’ bestaat uit BloomReach, EPiServer, Amplience en Kentico. Wederom vier WCMS’en die niet op één short list thuis horen vanwege het totaal verschillende karakter. Opvallend is dat BloomReach van zowel de leiders als sterke partijen de zwakste strategie lijkt te hebben. En Kentico de sterkste strategie. Ik verbaas me over de verdeling over die horizontale as ‘Strategy’. Het is in mijn teveel gericht op de white papers van de leveranciers en te weinig op de prakijk en de roadmap.

Maar ‘verticaal’ lijkt de verdeling redelijk te kloppen. Leveranciers met de minste functionaliteit staan inderdaad onderaan en bovenaan staan de ‘enterprise’ partijen. Al lijkt die verdeling wel meer gebaseerd op de architectuur dan op het functionale gemak voor de redacteuren.

Uitdagers en achterblijvers

De lijst van uitdagers en achterblijvers is al een paar edities min of meer hetzelfde. SDL is een golfje lager komen te drijven. Ook Progress en Crownpeak zijn een golfje naar beneden gedegradeerd.

Auttomatic (WordPress) is nieuw in de Wave en daarmee volgt Forrester het analistenbureau Gartner. De positie van Magnolia en OpenText TeamSite is onveranderd gebleven. CoreMedia en Contentful zijn nieuw in de lijst.

Het rijtje van de ‘hekkesluiters’ is wat uitgedund omdat Forrester sommige partijen resoluut uit de Wave heeft gegooid.

En de prijs gaat NIET naar …

Een van de redenen waarom ik meer tevreden ben over deze 2018-editie van de WCM Wave is dat er bepaalde WCMS’en niet meer zijn opgenomen. Daarmee is Forrester rigoreuzer dan ik had verwacht. Met name de ‘marketinghype’ over IBM Watson in de WCM Wave 2017 schoot mij nogal in het verkeerde keelgat. Ik had toen beloofd dat ik over twee jaar zou berichten over de realiteitszin van dat enthousiasme. Maar ik had niet verwacht dat Forrester al binnen twee jaar IBM helemaal uit het overzicht zou halen.

Ook Oracle, eSpirit, Jahia en OpenText WEM staan niet meer in de Wave. Ik was erg verrast over deze beslissing, maar kan het wel van harte toejuichen. Al verwacht ik Jahia nog wel terug en zou het me niet verbazen als SDL op een dag ook uit de Wave verdwijnt om nooit meer terug te komen.

Waar je dit overzicht voor kunt gebruiken

Ik zou overzichten als deze Wave niet 1-op-1 gebruiken als short list. Forrester is daar zelf ook duidelijk over. Ik citeer: “We intend this evaluation of the web CMS market to be a starting point only and encourage clients to view detailed product evaluations and adapt criteria weightings to fit their individual needs […]”

De systemen in dit overzicht zijn op belangrijke punten erg verschillend. Het lijkt mij niet verstandig om bijvoorbeeld Adobe, Sitecore en Acquia in één short list te zetten en daarmee aan de slag te gaan. Verder ontbreken er diverse leveranciers die in de Benelux actief zijn en een prima alternatief kunnen hebben voor de 15 systemen in dit overzicht.

Maar ik zou iedereen die bezig is met een toolkeuze of die al een WCMS heeft, willen aanraden om de commentaren van Forrester bij de relevante tools even door te lezen. Hier staan veel rake opmerkingen in over de tooling, onder andere van Forrester-klanten die de tool gebruiken. Juist dit soort inzichten zijn veel waard.

Forrester Wave 2018 rapport gratis verkrijgbaar

De Forrester WCMS Wave Q1, 2017 is te koop voor ¢ 2.495,- Maar het rapport is ook gratis – in ruil voor contactgegevens – verkrijgbaar bij onder andere AcquiaKentico en Bloomreach.


ADVIES IN TOOLKEUZE

De juiste tool in 9 stappenTIMAF heeft een methodiek ontwikkeld die in negen stappentoewerkt naar een gefundeerde toolkeuze.

In het hele selectietraject houden wij rekening met zowel de technische en functionele eisen en wensen als de geschiktheid van de tooling voor eindgebruikers. Met behulp van scenario’s helpen wij alle belanghebbenden om te beschrijven hoe de tooling voor hen het beste werkt. Dit is de basis voor het hele selectietraject.

De poster De juiste tool in 9 stappen laat zien uit welke stappen een toolselectie bestaat.

Erik Hartman heeft ook een training Toolselectie ontwikkeld die je zowel online als in-company kunt volgen.