De prachtige communicatiekansen die smart speakers ons bieden!

Wereldwijd zijn smart speakers de snelstgroeiende consumententechnologie in de wereld. In Nederland wil het nog niet zo vlotten, maar met name in de VS groeit het aantal smart speakers als kool.

Voor communicatie- en informatieprofessionals is dit een interessante ontwikkeling die bepalend kan zijn in de digitale transformatie. We gaan namelijk (terug) naar spraak, korte dialogen en we moeten nu echt afscheid nemen van het idee dat onze mooi gedesignde website het verschil gaat maken in de strijd om de consument, burger of nieuwe medewerker.

Enorme groei in spraaksystemen

Smart speakers zijn apparaten met ingebouwde intelligentie, zoals spraakassistenten. Dit is een technologie die de laatste jaren steeds geavanceerder wordt en sinds 2014 in de consumentenmarkt wordt gebruikt. De bekendste spraakassistenten zijn Apple Siri, Amazon Alexa, Google Assistant en Microsoft Cortana.

In de VS groeide het marktaandeel met 24 procent in het tweede kwartaal van 2018. 4 op de 10 consumenten in de VS heeft meer dan één van dat soort apparaten in huis. Er zijn voorspellingen dat de helft van de Amerikaanse huishoudens een smart speaker in huis heeft aan het eind van dit jaar.

Nederland loopt nog wat achter

In Nederland gaat het nog niet zo hard. Het gaat zelfs trager dan in de rest van Europa. Dat komt voornamelijk door ons kleine taalgebied. Google heeft nog maar onlangs een Nederlandstalige Google Assistant geïntroduceerd. Andere leveranciers bieden alleen nog Engels of een andere ‘grote’ taal.

Ipsos deed onderzoek onder een groep van 1013 respondenten die representatief is voor de Nederlandse bevolking (18+). 189 personen onder de respondenten maken gebruik van een digitale spraakassistent. Deze consumenten zijn overwegend zeer positief over het gebruik, dat vooral bestaat uit zoekopdrachten en het stellen van vragen.

Ipsos - Smart speakers 2018

Bekijk de infographic Smart Speakers Nederland 2018

Taal blijft een uitdaging

De Nederlandse Google Assistent biedt nog niet alle functionaliteiten en de taalintelligentie is nog niet helemaal ‘intelligent’. Maar soms werkt het verrassend goed, ook in het Nederlands.

Bright laat in een videorecensie zien wat er wel en niet werkt in de Google Assistent.

Het duivelse dilemma van privacy en gemak

Wat veel mensen die zo’n ‘smart speaker’ in huis halen zich nog niet realiseren, is dat dit apparaat heel goed kan luisteren. Het luistert naar alles en doet dat 24 uur per dag. Dit geeft het apparaat door aan de thuisbasis in Californië en zo leren de Amazons, Apples, Googles en andere techgiganten steeds meer over het consumentengedrag. Met andere woorden: de consument wordt steeds meer het dataproduct.

Dit maakt oplettende en kritische consumenten terughoudend om zo’n slim apparaat aan te schaffen. Maar het duivelse dilemma is natuurlijk het gemak dat zo’n apparaat biedt. Want wat is er makkelijker dan praten? Dit is ons meest natuurlijke en effectieve gedrag om te communiceren.

We gaan hard vooruit, terug in de tijd

De pen, het toetsenbord, de muis: het zijn allemaal technieken die ons helpen om te communiceren. Met de uitvinding van het schrift zijn we als een dolle teksten gaan produceren en niet lang na de uitvinding van de boekdrukkunst produceerden we al meer boeken per jaar dan je in een mensenleven kunt lezen.

Met de uitvinding van de computer, internet en het wereldwijde web bracht ‘digitaal’ een explosie van communicatie te weeg. Nou ja, dit was dan vaak eenzijdige ‘zendende’ communicatie. En het maakt ook bijna altijd gebruik van die millenia oude techniek: het schrift. We maken steeds meer websites en intranetten boordevol content. Maar wat mij betreft is dat een doodlopende – of beter gezegd: dichtslibbende – weg.

Met de introductie van de spraaksystemen krijgen we eindelijk echt slimme systemen die doen wat wij mensen het prettigst vinden: ze luisteren en je kunt er in je eigen taal mee praten. Zonder toetsenbord, muis of wat dan ook. Briljant!

De kansen die spraak ons biedt

Nu is de techniek nog lang niet zo ver. En spraak is ook niet geschikt voor alles. Er zal altijd tekst blijven bestaan. En mensen vinden het ook prettig om naar een – bewegend! – beeld te kijken. Soms is een video ook de beste manier om bijvoorbeeld te laten zien hoe iets werkt.

Maar de weg naar die tekst of video zal steeds vaker via spraak verlopen. De consument, burger, medewerker stelt letterlijk een vraag en een organisatie moet die vraag herkennen en het juiste antwoord geven. En als ik zeg het juiste antwoord, dan bedoel ik het meest relevante antwoord op dit moment.

Voor informatieprofessionals: precision en geen recall. Voor communicatieprofessionals: een kort antwoord en geen inleidend ‘corporate identity’ gereutel dat geen enkele vraag beantwoord. Ik schreef al eerder hoe snippets een opmaat zijn naar een dialoog in spraaksystemen. Nu is het moment om je voor te bereiden op de veranderingen die onherroepelijk gaan komen.


TRAINING INFORMATIE-ARCHITECTUUR

09_databasedDe EIM Specialist-training Informatie-architectuur leert je hoe je informatie (content, video, data) inzet voor spraaksystemen, mobiel en alle andere denkbare apparaten en kanalen.

Je ontdekt dat informatie-architectuur niet ingewikkeld of technisch is. En je krijgt praktische instrumenten en methodieken om informatie beter vindbaar te maken, te personaliseren en omni-channel in te zetten.

vanaf € 695,- online en vanaf € 595,- p.p. in-company | meer informatie

Button_inschrijven_groen


Docent Erik Hartman legt uit hoe deze training jou helpt als informatieprofessional.

 

Button_inschrijven_groen


HOU JE OP DE HOOGTE MET DE TIMAF NIEUWSBRIEF



   

ADVIES INFORMATIE-ARCHITECTUUR

TIMAF-NL, dé specialist in informatiemanagement, helpt organisatie bij het inrichten van hun informatie-architectuur.

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel +31 (0)30 877 3560.