LEAN in de Spaanse gitaarfabriek

Onderweg terug van mijn jaarlijkse reis naar Marokko maakte ik in Spanje een kleine omweg naar Paterna, boven Valencia. Ik wilde daar de fabriek bezoeken waar mijn gitaar is gemaakt. En tot mijn verrassing ontdekte ik dat ze daar LEAN werken.

Tijdens de rondleiding zag ik een bordje “Kanban” en toen ik de zoon van de eigenaar daar naar vroeg, kreeg ik een prachtig verhaal over hun LEAN-reis die ik graag met jullie wil delen. Het leert je hoe zelfs een traditioneel ambachtelijk bedrijf kan veranderen en traditie kan combineren met vernieuwing.

LEAN: alles stroomlijnen en verbeteren voor de klant

LEAN is een manier van werken waarbij alles en iedereen in de organisatie zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Alles wat geen waarde heeft, is verspilling. En verspillingen worden rigoureus geëlimineerd. Door de klant centraal te stellen creëert de organisatie maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspanning. Hierdoor verbetert de kwaliteit, worden doorlooptijden verkort en verminderen de kosten.

LEAN – bij Toyota bedacht en door MIT verder ontwikkeld – staat voor het optimaliseren en herinrichten van bedrijfsprocessen, waardoor in alle processen waardestromen worden gecreëerd. Taken worden gestandaardiseerd en optimaal verdeeld. De nadruk ligt op continue verbetering, met als doel verspilling en de kans op fouten te minimaliseren.

LEAN bij Guitarras Raimundo

Raimundo Guitars heeft 29 medewerkers waarvan het merendeel al meer dan 30 jaar bij Raimundo werkt. Die 29 mensen maken meer dan 12.000 gitaren per jaar, waarvan 85% wordt geëxporteerd over de hele wereld. Dit alles vanuit twee middelgrote fabriekshallen in Paterna, Spanje.

Victor Raimundo kwam al tijdens zijn studietijd in aanraking met LEAN management. In 2010 wist hij zijn vader Manuel te overtuigen van het belang van vernieuwing in de manier van werken. Hij introduceerde onder andere een ERP-systeem en LEAN management met de hulp van een extern bedrijf.

Raimundo factory
De Guitarras Raimundo workshop

Professionaliteit en ambachtelijkheid

Dankzij deze vernieuwing kan Raimundo ambachtelijkheid (lees: handwerk) combineren met professionaliteit (lees: winstgevendheid en klanttevredenheid). Victor legt uit dat hij nu wekelijks een actueel beeld heeft van het hele inkoop-, productieproces in plaats van per maand of nog later.

Hij heeft nu meer grip op het leverproces en kan zijn klanten nu levertijden garanderen met een marge van 1 of 2 dagen. Raimundo heeft namelijk veel klanten in Japan en de VS en die verwachten dat er op tijd wordt geleverd en dat maatwerk mogelijk is.

Dit maatwerk betreft niet alleen een andere houtsoort of het graveren van de initialen van de klant. Japanse klanten willen bijvoorbeeld een hogere brugzadel, zodat de snaren hoger komen te liggen.

Raimundo factory kanban
Deze gitaarkasten zijn gereed in KANBAN C1

Verandering kost tijd

Victor is de tweede generatie Raimundo. Vader Raimundo is 81 jaar en werkt nog dagelijks in de fabriek. Maar Victor heeft de dagelijkse leiding. Je kunt je voorstellen dat veel medewerkers die al 30 jaar of langer bij Raimundo werken, enige moeite hebben om dingen aan te nemen van “kleine Victor”.

Met de zegen van Manuel Raimundo ging Victor aan de slag met een extern bedrijf om LEAN te introduceren. Het kostte veel tijd om mensen te overtuigen en te bewijzen dat LEAN geen inbreuk is op vrijheid en ambachtelijkheid. “We hebben een jaar lang begeleiding gehad van het externe adviesbureau. Daarna moesten we het zelf doen en daar ging zeker nóg een jaar overheen. We leren nog steeds hoe we de principes van LEAN beter kunnen inzetten.”

Raimundo factory Victor Pablo
Victor Raimundo en Pablo in de showroom

 

Guitarras Raimundo

Raimundo factory

De Spaanse gitaarmaker Guitarras Raimundo is opgericht in 1968. Dit familiebedrijf maakt prachtige gitaren voor een mooie prijs.

Als je in de buurt bent, zou ik zeker een afspraak maken voor een rondleiding.

https://guitarrasraimundo.com

 


Schrijf in voor de BPM-training

BPM SpecialistIn november 2019 geeft Erik Hartman weer de 4-daagse BPM-training. Je krijgt hier alle instrumenten, methodieken en best practices in handen om de waarde en efficiëntie van je processen continu te optimaliseren.

In de eindopdracht werk je aan je eigen project.

Schrijf vandaag nog in!