De belangrijkste les van Content Marketing World 2019: waarde

Er is geen gebrek aan content op internet. Organisaties huren batterijen contentprofessionals in die de hele dag content produceren en publiceren. Dat doen ze steeds sneller en efficiënter. Maar zitten we te wachten op die contentbrij? 

Mensen willen namelijk niet meer content. Ze willen iets doen, iets bereiken. Dus content moet betekenis hebben, helpen om iets te doen. Of in elk geval grappig en verrassend zijn. Met andere woorden: content moet waarde hebben voor het publiek.

Richt je op de waarde voor je publiek

Robert Rose gaf op Content Marketing World al een inkijkje in het jaarlijkse CMI-onderzoek onder content marketeers. 88 procent van de succesvolle content marketeers plaatst de waarde voor het publiek bovenaan. “These marketers know people won’t connect with something if they don’t have a reason. And if audiences don’t connect, the brand won’t find any meaning in its content marketing. No meaning means no ROI.”

Dit is een boodschap die elke dag moet worden ‘verkocht’ binnen de organisatie. Want vaak heeft het management geen idee wat content werkelijk succesvol maakt. Dit is ook iets waar CMI-oprichter Joe Pullizi voor waarschuwt.

CMW 2019 sell content value

A tale of two audiences

Met andere woorden: in je contentstrategie moet je rekening houden met de waarde voor zowel je externe als je interne doelgroepen. Zonder klanten is het natuurlijk snel gedaan met je. Maar zonder interne ondersteuning krijg je niets voor elkaar. Dat maakt het creëren van een succesvolle contentstrategie zo uitdagend.

Stephanie geeft in haar verslag verschillende voorbeelden van contentstrategieën die waarde hadden voor het publiek én de organisatie zelf. Ze laat goed het verschil zien tussen die twee. Bijvoorbeeld met het verhaal van de “UnMarketing Guy” Scott Stratten. hij maakte een hilarische video die 13 miljoen keer werd bekeken, maar nul business voor hem opleverde.

Scott maakte ook een video waarin hij ook dit fragment over Millenials toont en dat combineert met een ‘interview’ met hemzelf. Dat leverde hem veel boekingen op als keynote spreker.

Lees meer in Stephanie Stahl’s artikel The Most Important Lesson at Content Management World.