RealStoryGroup’s Vendor Map 2020 legt nadruk op Omnichanneling

Analistenbureau Real Story Group heeft weer een nieuwe versie gemaakt van hun fameuze ‘metro map’. De nieuwe opzet geeft goed aan hoezeer de markt van digitale tools aan het veranderen is.

Belangrijkste conclusie van de analisten van Real Story Group is dat geen enkele leverancier alles aanbiedt, ook de zogenaamde ‘suite-leveranciers’ niet. Je zult dus goed moeten kijken wat je nodig hebt en daar de aanbieders bij moeten vinden. Deze metrokaart kan daarbij helpen.

Veel disciplines, geen marktleiders

De metrokaart toont de leveranciers op maar liefst acht disciplines, met enkele ‘nieuwkomers’ waaronder die van de Customer Data Platforms:

  • Web Content & Experience management
  • Digital Asset Management
  • Marketing Automation & Email Service Providers
  • Customer Relationship Management
  • Customer Data Platforms
  • Journey Orchestration Engines
  • Omnichannel Operation Hubs
  • Omnichannel Content Platforms
RSG - subway 2020

Omnichannel

Dat de Metro Map is omgedoopt in ‘Omnichannel Stack’ spreekt ook boekdelen, Het gaat niet meer om de geïsoleerde oplossing (voorheen: CMS, DMS, Collaboration, Search, Portals, etc.), maar om het ‘omnichannel’ bedienen van de klant.

Omnichannel gaat uit van de klant die een coherente en consistente (digitale) beleving wil in de interactie met jouw organisatie. En dat dan ongeacht het apparaat (desktop, tablet, mobiel) of kanaal (web, telefoon, voice) dat zij kiezen.

Geen ‘One tool for All’

Geen van de partijen in deze Vendor Map biedt alle acht disciplines. Oracle biedt als enige leverancier producten voor zeven van de acht disciplines, maar je moet je natuurlijk afvragen of je zoveel ‘macht’ wilt geven aan zo’n op licenties gerichte leverancier.

Adobe en Acoustic bieden oplossingen op zes van de acht disciplines dankzij allerlei overnames. Microsoft biedt volgende de RSG-onderzoekers vier disciplines, maar mist specifieke toepassingen voor ‘omnicanneling’.

Minder is geen diskwalificatie

De overige leveranciers bieden oplossingen voor een of twee disciplines. Dat een leverancier meerdere disciplines aanbiedt, betekent nog niet dat het daarmee ook het beste product is op al die disciplines. En dat een leverancier zich specialiseert in een of twee disciplines is niet per se een slecht signaal.

Het gaat erom dat de verschillende oplossingen een duidelijk onderscheidende functionaliteit bieden in het hele ‘omnichannel’ ecosysteem. Kijk dus vooral naar de toepassing – en de referenties! – van de aangeboden producten.

Misschien is je organisatie ook nog niet toe aan een omnichannel stack, maar is de business case al voldoende bediend met oplossingen in een of twee disciplines. Maak het niet te groot.

Naar de Omnichannel Stack Vendor Map

Je vindt de ‘Metro Map’ in een hogere resolutie in het RSG-artikel New Subway Map for 2020.

Op 11 december verzorgt RSG-oprichter Tony Byrne een webinar waarin hij de vendor map toelicht. Je kunt je gratis inschrijven voor deze webinar.