Digitale toegankelijkheid in jouw organisatie: wie doet wat?

Deze decembermaand is het weer druk in de online winkels. Vorig jaar kochten we voor 7,2 miljard euro aan spullen op het web. Gewoon omdat het zo gemakkelijk is. Maar dat geldt niet voor iedereen; sommige Nederlanders mijden de webwinkels.

Dat doen zij niet uit principe of uit geldgebrek, maar omdat de online winkels niet toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking. En vergis je niet: dat zijn in Nederland alleen al ruim 800.000 mensen.

Verplicht toegankelijk voor de overheid

Vanaf 23 september 2020 geldt de verplichting voor alle overheidswebsites toegankelijk zijn. Digitale toegankelijkheid gaat erover dat informatie en diensten even bruikbaar zijn voor mensen met een functiebeperking als voor mensen zonder functiebeperking. Deze maatregel is genomen vanuit het principe dat de overheid niemand mag uitsluiten van informatievoorziening en dienstverlening.

BlindCatWithGuideDog

Maar eigenlijk zou het bedrijfsleven moeten aanhaken, want het is niet alleen weinig sociaal om mensen uit te sluiten maar ook commercieel onverstandig. Uit een Brits onderzoek blijkt dat 71 procent van de mensen met een functiebeperking een ontoegankelijke website verlaat voordat een aankoop is gedaan. En vanaf dat moment mijden ze die website. Dat scheelt 994 miljoen jaarlijkse omzet, aangezien de gemiddelde Nederlander in 2018 ruim 1.570 euro aan online aankopen deed. Tel uit je winst verlies.

Niet alleen voor mensen met een beperking

Toegankelijkheid is niet alleen bedoeld voor mensen met een functiebeperking. Het zorgt er ook voor dat je een filmpje met ondertiteling kunt bekijken in de stiltecoupé van de trein of in de kantoortuin. Toegankelijkheid zorgt er ook voor dat je een goed contrast op je beeldscherm hebt, en dat is wel zo prettig als je buiten bent.

Wil je goed vindbaar zijn voor zoekmachines als Google? Dan is toegankelijkheid een ‘must’, want daarmee is je website goed vindbaar en doorzoekbaar voor gebruikers en zoekmachines. Er zijn dus redenen te over om je website toegankelijk te maken.

Naast winst ook kostenbesparing

Digitale toegankelijkheid leidt ook tot aanzienlijke kostenbesparingen. Toen SNS Bank in 2011 haar website toegankelijk maakte, leidde dit tot 15 tot 30 procent minder telefoontjes naar de klantenservice. Dit is een jaarlijkse besparing van tussen de 2 en 3 miljoen euro voor deze organisatie.

Ook de code ‘onder water’ van websites is dankzij toegankelijkheid ‘schoner’ en efficiënter. De toegankelijkheidsrichtlijnen helpen om de code op een bepaalde efficiënte manier te ontwikkelen, zonder allerlei creatieve en exotische wegen te bewandelen die onderhoud en ‘bug fixing’ erg lastig maken.

Hoe pak je toegankelijkheid aan?

Er is veel vraag naar praktische tips om digitale diensten toegankelijker te maken. De Nederlandse overheid heeft daarom een gids samengesteld die mensen hierbij kan helpen. Voor twaalf verschillende rollen (functies) wordt nauwkeurig uitgelegd waarvoor de medewerkers verantwoordelijk zijn en hoe ze toegankelijkheid in hun dagelijks werk kunnen opnemen.

Ik raad je ook aan om de website Digitoegankelijk te bekijken. Je vindt hier veel uitleg en praktische tips.

Lees de brochure digitale toegankelijkheid in jouw organisatie: wie doet wat?

Meer cijfers en uitleg over het belang van toegankelijkheid van webwinkels vind je in het FD-artikel Maak webwinkels ook toegankelijk voor mensen met een beperking van Bruno Verdam en Lotfy Hassan.